ANNONS

E-handelsstation öppnar dörr till Systemets 18 000 drycker

E-handelsstation öppnar dörr till Systemets 18 000 drycker
Ny teknik på Systemet

Systembolagets nya konceptbutik i Sickla kommer bland annat med en särskild upphämtningsstation.

ANNONS

Efter ett pilottest i Gränby var Systembolaget i går redo att öppna sin nya butik i Sickla. Den har fått ett helt nytt digitalt koncept, med flera satsningar som ska få kunderna att i större utsträckning e-handla sina varor. Satsningen kommer inte långt efter att bolaget även infört möjligheten att e-handla för de som är kunder hos något av bolagets ombud.

Den kanske största skillnaden består av en särskild upphämtningsstation där kunden med hjälp av personal kan ta emot sina förbeställda varor, betala för dem och eventuellt få sin legitimation kontrollerad. Om stationen är obemannad finns det en ringklocka som kan användas för att tillkalla hjälp.

- I dag försvinner kunderna nästan in på lagret ibland eftersom de inte vet var de ska hämta sina varor. Så det kände vi att vi ville tydliggöra, berättar Anna Bladström, projektledare på Systembolaget.

Den nya upphämtningsstationen i Sickla

Appinformation och fritt wifi

Stationen är även inredd med en skärm som personalen kan använda för att utbilda kunderna i hur man beställer hemifrån ur bolagets sortiment, som förstås är mycket större på nätet än i butiken.

- Många av våra kunder beställer i butik och kommer sedan tillbaka till butiken för att hämta sina varor. Vi vill gärna att fler ska beställa hemifrån.

När kommer detta till fler platser i Sverige?

- Vi är i början av vår utvecklingsresa. Vi ska intervjua kunderna under sommaren och hösten, så får vi utvärdera längre fram. Men än så länge har responsen varit positiv.

En av Systembolagets appar hjälper kunden att välja rätt produkt

Utöver upphämtningsstationen kommer den nya butiken i Sickla med fritt wifi och totalt fyra skärmar som bland annat ska ge kunderna information om Systembolagets appar och hjälpa dem att hitta vad de söker.

Varför gör ni de här satsningarna?

- I vårt uppdrag från staten ingår det att ge service åt kunderna och vi vill att våra butiker ska kunna spegla kunskapen hos personalen. Det är väldigt viktigt för oss, säger Anna Bladström.