ANNONS

Jula om comebacken: "Det blir en häftig boost!"

Jula om comebacken: "Det blir en häftig boost!"
Margareta Boström, affärsutvecklare på Jula
Ehandel.se

Sex år efter stängningen är den tillbaka: Det gamla postorderföretaget Julas e-handel lanseras på nytt. Vi passade på att sitta ner med Margareta Boström, affärsutvecklare på Jula, för ett samtal om behovet av en ny e-handel och hur de ska lyckas med comebacken.

ANNONS

Många blev nog överraskade när Jula 2011 gick emot strömmen och helt plötsligt stängde ner sin e-handel. För några år sedan började dock ryktena surra om att de var på gång igen, och i januari i år meddelade företaget att e-handeln till slut skulle återuppstå. I mars kom beskedet att det inte rörde sig om någon liten satsning, utan tvärt om skulle bli kedjans viktigaste under 2017.

“Det har skett 100 år av utveckling”

Nu är ligger den nya e-handeln till slut i startgroparna.

- Det är bara sex år sedan vi lade ner vår e-handel, men på den tiden har det skett 100 år av utveckling! Tillvaron idag jämfört med för sex år sedan är väldigt annorlunda. Under de här sex åren har vi expanderat vårt butiksnät jättemycket. 2011 hade vi ett trettiotal varuhus och nu är vi uppe i 91. Så vi har gjort den resa vi ville göra med butiksnätet. Och då tycker vi att nästa steg blir att återinföra e-handeln, förklarar Margareta Boström.

Många minns postordern

Den nya e-handeln är också något som efterfrågats av kunderna. 

- Många kunder blir förvånade över att vi inte säljer på nätet och det är jättemånga som efterfrågar e-handel. Dessutom kommer många ihåg att vi hade postorder och de förväntar sig att vi ska ha en e-handel och väntar på att vi ska sätta igång igen, så ja, den frågan har kommit titt som tätt.

Hon tror ändå att det varit klokt att företaget väntat några år med återuppstarten.

- Vi vill inte hoppa på tåget bara för att alla andra sa “hur sjutton kunde ni stänga ned e-handeln, den måste ni ju återinföra!”. Utan vi ville göra det när vi har alla pusselbitarna på plats, säger Margareta Boström.

“Inte som i klädbranschen”

Och nu verkar bit efter bit ha hittat sin plats i e-handelspusslet. Logistikflödena och affärssystemet liknar de som företaget hade även i den gamla e-handeln, men inför nylanseringen har man även fokuserat på vad Margareta Boström kallar “vettiga fraktkostnader”.

Samtidigt tror hon att företaget har en viss logistisk utmaning som är värd att ta på allvar.

- Logistiken är självklart en utmaning för oss. Jag menar, det är ju inte som i klädbranschen, där man skickar lite platta paket och lätt kan skicka fem storlekar istället för en. Samtidigt är jag övertygad om att det är en fördel för oss. Det går inte att sticka under stol med att det kan vara lite bökigt att hantera våra varor, så därför tror vi att många kommer att uppskatta att just vi har e-handel så att de kan beställa hem varorna även till sommarstugan om det är så. Det är efterlängtat, även för oss.

“Vi gjorde en clean cut”

Den kanske största förändringen i den nya e-handeln är dock att Jula den här gången väljer att utnyttja den moderna tekniken som en integrerad del i systemet.

- Fördelen med att starta upp något helt nytt är att man inte är fast i gamla strukturer och kan börja på en ny kula. Vi gjorde en clean cut och på sex år har det skett en massa nytt, möjligheter till addons, personaliserade erbjudanden, med mera. 

“Jula ska finnas i mobilen”

Den enskilt största förändringen de senaste sex åren menar Margareta Boström är det explosionsartade intåget av smartphones i vår vardag. Det menar hon också har inneburit att mobilen används till långt många fler saker än att bara handla.

- Smartphonen är den enskilt största devicen som har en påverkan över hela kundresan. För en kedja som Jula så är det viktigt att inte sära kanalerna, utan för oss är allt handel. Där har mobilen en nyckelroll, för det som kunden oftast gör med sin mobil är ju inte att handla, varken i e-handel eller i fysisk butik, så det gäller att finnas där även när kunden vill trycka på någon köpknapp. Så mobilanpassning och att tänka mobile first är en utmaning för de flesta företag, men väldigt, väldigt viktigt. Och Jula ska finnas i mobilen, så är det bara.

E-handeln ska nå 40 miljoner polacker

Och det finns en marknad som företaget tror kommer att växa extra mycket i samband med nylanseringen.

- I synnerhet vår marknad i Polen tror vi kommer öka. Polackerna är väldigt duktiga på e-handel och ligger otroligt mycket i framkant jämfört med både Sverige och Norge, och de gillar Jula väldigt mycket också. Så jag tror att det kommer ta fart riktigt ordentligt. Polen är ett stort land med 40 miljoner invånare och just nu finns vi bara på 12 ställen där. Så när hela det gänget får tillgång till e-handeln så blir det nog en häftig boost!

“Det kommer gå superbra!”

Hon fortsätter:

- Jag ska inte säga att det kommer att vara ett självspelande piano, det kommer självklart att finnas förbättringspotentialer i detaljerna, men på det stora hela så känns den biten som safe home. Så kan vi bara få snurr på e-handeln, framförallt då i Polen, så tror jag inte det kommer bli något problem. Jag ser jättemycket fram emot det här och är superpeppad, så jag tror att det kommer gå superbra faktiskt, avslutar Margareta Boström.

Michell Grönlund

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.  michell@ehandel.se