ANNONS

Varuhusjätte låter kunder hämta nätköp på trottoaren

Varuhusjätte låter kunder hämta nätköp på trottoaren

Den amerikanska lyxbutikskedjan Nordstrom, startad av en svensk emigrant, erbjuder stressade kunder möjligheten att hämta upp sina onlineköp på trottoaren utanför butiken.

ANNONS

Varuhuskedjan Nordstrom har sedan 2009 ökat sin onlineförsäljning med 255 procent till 2,5 miljarder dollar. Redan 2008 började man att erbjuda sina kunder möjligheten att hämta sina nätköp i butik, så kallat Click and Collect, nu utvidgar man det erbjudandet

Nordstrom har lanserat ett nytt pilotprogram som innebär att kunderna inte behöver lämna bilen om de svänger förbi butiken, deras beställning väntar nämligen på trottoaren utanför.

– Det finns ett telefonnummer på din beställning som du kan ringa för att arrangera din upphämtning i butik. Om kunden väljer att hämta upp den utanför butiken, ringer de eller skickar ett meddelande till samma nummer så kommer vi ut med deras order, säger en talesperson för Nordstrom.

Ett 20-tal butiker

Än så länge är pilotprogrammet bara tillgängligt i 20 butiker, samt endast via hemsidan och inte deras mobila app. Men en expansion är att vänta om kunderna fattar tycke för tjänsten.

– Vi hoppas att fastighetsnära hämtning erbjuder ytterligare ett alternativ för de kunder som har bråttom, och att det gör det enklare för kunder att handla på det sätt som passar dem. Kundernas reaktion kommer att avgöra om programmet expanderar till fler butiker, säger talespersonen.

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.