hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel En till nybörjare!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94824
    Thedude
    Medlem

    Hej alla!

    Jag har länge gått och tänkt på att starta upp en egen webbutik och nu äntligen börjat ta tag i saken. Då jag är helt färsk inom e-handel vänder jag mig till er för tips och hjälp. Vill starta en webbutik med inriktning gamingtillbehör för datorer dvs tangentbord, möss, chassin osv…
    tänkte efter det börja öka utbudet till spel, datordelar och lite andra småsaker.

    Har ett startkapital på 50 tusen. Här ska jag alltså ha råd med att köpa in varor ca 6-10 st av varje typ då jag hellre vill ha ett stort utbud än ett stort lager.
    Webbhotell (tar gärna emot tips på bra webhotell).
    Tänkte också betala nått företag för att designa och utveckla en bra sida till mig då jag inte kan koda sidor (skulle vara väldigt tacksam om tips till bra sidor här med).
    Annonsering, ja det ska i princip täcka allt. Min fråga är då räcker det?

    Jag förmodar att jag måste starta ett företag? Har ingen aning om hur det går till då mina föräldrar aldrig har haft eget och inte känner någon som har eget. Går det att ansöka om bidrag om pengarna inte skulle räcka eller är enda vägen att ta ett lån då?

    Har varit inne och kollat lite på alibaba.com och hittat lite varor av intresse men det är lite grejer som jag inte förstår där som t.ex. ”Incoterm” och alternativen FOB, CIF och CNF. Vad gör dessa?

    Nu till min sista fråga, grossister/distributörer för pc-spel i EU eller Sverige har jag väldigt svårt att hitta. Ska jag ta kontakt direkt med utgivarna för spelen?

    Vill också nämna att jag redan köpt domännamn, lite smått börjat handla in varor och börjat knyta kontakter med spelsidor för annonsering.

    Oj, blev väldigt mycket att skriva. Jag vet att mina frågor låter otroligt dumma och förstår om ni totalsågar mig men vafan hur ska jag annars få svar på dom.

    #113359
    sailorcap
    Deltagare

    Hej!

    Att starta upp ett företag är inget svårt. Det krävs dock lite kunskaper hur man driver ett företag och vad som gäller (skatter, moms, lagar m.m). Du kan registrera ditt företag direkt via webben på https://www.foretagsregistrering.se/

    Det tar några veckor sen är det klart.

    FOB, CIF, CNF: Olika fraktansvar. FOB betyder t.ex. Free onboard vilket i sig betyder att leverantörens ansvarar sträcker sig till lastning av varorna. Ibland ange priser som 50 USD FOB. Det betyder att du betalar 50 USD för varan och det inkluderar lastning av varorna.

    Grossister finns …t.ex. Gandalf distribuerar hrdvara
    Ofta behöver du ha registrerat ditt företag innan grossister lämnar ut priser till dig.

    Köp inte på dig för mkt varor innan du startat företaget. Ofta får man ta upp kostnader/utgifter som uppstått ca. 6 månader tillbaka i tiden från företaget bildades.

    Om du ska beställa varor från t.ex. Kina. Glöm då inte att det tar ca 6 veckor från att båten lämnar till den ankommer. Vid sjöfrakt tillkommer ofta många avgifter vilket i sig gör det olönsamt att beställa mindre partier. Då är flygfrakt ett bättre alternativ.

    #113360
    StuffBay
    Deltagare

    Hej Thedude!

    Kul att du är intresserad av att ge dig in i ehandels världen! Svett och tårar, men väldigt kul!

    För att ge rena svar på frågor ifrågasätter jag inte alls huruvida din affärside/plan är utan här kommer bara svar på frågor.

    – Webhotell (one.com är rätt populärt och billigt, fungerar rätt bra), bra support (dock endast via livechatt och email). Det finns ett par begränsningar om man är en stor sida med mkt mkt trafik men nu i början fungerar detta alternativ.

    Annars är Binero väldigt bra också.

    – Svenska Prestaworks är ett företag som kan antingen ge dig en standard design (se deras hemsida för mer info) eller designa med/åt dig (kostar 5999:- för en enkel design och uppåt för mer avancerade). Det bästa är att ta kontakt med de och se vad det hade landat på.

    Här kan man tänka på att de har webhotell som inte är dyr, har för mig att deras premium landade på runt hundringen i månaden.

    – Annonsering, detta är inte min starka sida, har inte annonserat. Rykte och SEO är det som fungerat för oss. Dock kan man ju komma undan lite billigt (relativt) om man kör Facebook-annonser, Google AdWords mm. Kan också betala folk för att lägga upp din annons på deras hemsida.

    – Företag måste du starta, ja.
    Gå in på Bolagsverket, där finns information om vad som behövs. Ta också en titt på Skatteverkets hemsida där man kan boka möten i din stad för de som vill starta nytt. Väldigt bra information har jag hört.

    Ett par sidor som tar upp lite tips/råd för den som ska starta nytt är också Företagande.se , NyttFöretag.com.

    – När det gäller bidrag kan du läsa om detta på Skatteverkets hemsida men det är rätt svårt att få det (detta ska inte skrämma dig från att försöka ändå såklart).

    Kraven (har jag för mig) är att man är 26 år fyllda och är arbetslös. Det finns andra sätt att få bidrag såsom ”företagsänglar” (får en del av ditt företag dock). Sök på Google och försök lite ; Google – Starta Eget Bidrag.

    – Ni andra får rätta mig om jag har fel men Incoterm är standardbegrepp som används vid handel. Ex är som du skrivit FOB, CIF (också C&F och CNF som då betyder Free On Board , Cost, Insurance and Freight och Cost and Freight.

    Förklaringar får andra hoppa in och fylla i för jag vet inte mycket om dessa, dock finns förklaringar på Wikipedia – Incoterms.

    – Bästa sättet att få tag på grossister är att dels söka på Google och hitta grossister men det lättaste och säkraste är ju att kolla på baksida av spel och se vem som tillverkat det, googla dem, kontakta och på så sätt får du fram ett och annat.

    Eller att få tips av andra, exempelvis Sailorcap

    Lycka till och ha tålamod!!

    #113361
    Mony
    Deltagare

    Eftersom du redan har 50k är det lika bra att starta ett AB, som idag kostar just 50k. Då skiljer du på din och företagets ekonomi. Googla på Starta AB så har du ett par dagars läsning framför dig :)

    Appropå bidrag finns det starta eget bidrag i vissa kommuner att söka. Kolla med din kommun om vad som gäller. Jag har för mig att man måste ha varit arbetslös innan, iallafall var det så här i Lund. Starta eget bidrag är samma summa som du skulle ha fått i A-kassa och man får det under sex månader.

    På bibblan har de tjocka Fondböcker. Där kan du kolla om det finns någon fond du kan söka som passar in på dig. Ibland kan det vara en familjesituation, ens företagside, den stad du bor i och så vidare som är kriterier att söka. Summan är allt från några hundra till några tusen. Men det är gratis att söka!

    På arbetsförmedlingen hade de även en starta eget kurs. Den var gratis. Man fick en bibba papper ”att förbereda eget företag”. Den innehöll massa bra frågor som man skulle besvara ex; företagside, företagets omvärld, konkurrens, marknad, resurser osv. Många bara tankar att tänka igenom innan man startar. Du kan kanske fråga på arbetsförmedlingen i din stad om de har något liknande?

    Själv gick jag inte kursen utan fick materialet av en kompis efter jag startat. Men jag har ju inte kommit igång än och det var bra att sitta ner och fylla i och tänka efter, även om ingen har sett det ifyllda efteråt. Jag lever efter filosofin Learning by doing eftersom jag tycker det är så otroligt tråkigt att sitta och läsa på en massa som kanske ändå inte inträffar :)

    Mitt bästa råd är ändå Dans råd: Köp små kvantiteter! Dessa ord är som ett mantra och fast jag har kört efter det från början känns det som om kostnaderna är oändliga..

    Lycka till!

    #113365
    Andreas
    Deltagare

    Tänk på att du ger dig in i den hårdaste branschen när det gäller försäljning på nätet, konkurrensen är enorm.

    Tror du måste nischa dig väldigt starkt till en speciell målgrupp för att kunna locka kunder utan att leva på skitmarginaler.

    #113367
    Honken
    Deltagare

    Mony – Varför lika bra att starta AB ?
    Den merkostnaden att ha AB kanske är bättre använd till att bygga upp verksamheten…
    men vad vet jag. Vi startade med enskild firma och har nu HB.
    Men upplys mig gärna med fördelarna med att ha AB som nystartad med litet kapital.

    #113373
    Mony
    Deltagare
    #113374
    sailorcap
    Deltagare

    Jag rekommenderar också AB. Inga större merkostnader. Det är ofta i början som många företag kursar…då är det extra skönt att ha ett AB där du som person inte drabbas på samma vis.

    #113376
    Honken
    Deltagare

    Alla verkade eniga om att AB är att föredra med tanke på en del nya regler som införts.
    Vi har hela tiden blivit avrådda av vår revisor att ombilda till AB trots att vårt HB har gått bra. Jag får nog ta ett snack med revisorn igen…vore lite coolt att ha ett AB efter namnet också…naturligtvis tillsammans med de fördelar som nämndes.
    …tackar och bockar :)

    #113381
    Richie72
    Deltagare

    Jag skulle börja i andra änden om jag vore dig. Prova att sälja det du tänker köpa in. När du kan sälja till personer som inte tillhör de tre F:en (Friends, Fools, Family) så vet du att du har en hållbar verksamhet.

    Det svåra är inte att registrera AB, ordna webshop, köpa in prylar, fixa kontakter. Det svåra är att hitta produkter där du kan få riktiga kunder (kunder=personer som är villiga att köpa dina produkter/tjänster till ett pris som gör att du går med vinst efter att ha betalt alla kostnader och tagit ut lön).

    Min första tanke när jag läser ditt inlägg är att konkurrensen är hård på de produkter du köper och det kommer bli svårt att nå lönsamhet. Vad ska du göra för att sticka ut. Varför ska jag handla ett tangentbord av dig och inte webhallen, dustin, netonnet eller någon annan etablerad aktör.

    Sen vill jag säga att det finns inga dumma frågor och du ställer dina frågor i ett bra forum. Alla här kommer nog göra sitt bästa för att svara på dina frågor.

    Lycka till!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.