hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vad gör en webbutik konkurrensmässig?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100424
    Wiro
    Medlem

    Frågan är egentligen som topic lyder.

    Jag har funderat ett tag på att starta en e-handel, dels för att jag tycker det är ett extremt smidigt sätt att handla på själv och tror att framtiden ligger i försäljning online och i global skala.

    Men jag undrar vad gör en webbutik konkurrensmässig?

    När jag funderar på tänkbara produkter som intresserar mig själv så finns det oftast redan exakt de lösningarna uppe på någon sida. Ibland som en del av en sida och ibland som själva huvudidén.

    Låt säga att jag skulle vilja driva en e-handel som säljer elektronik, hur kan man överhuvudtaget konkurrera med cdon och de andra stora drakarna?

    Och ännu svårare att konkurrera om jag har en produkt som ska säljas och det redan finns en befintlig lösning online som ser precis ut som det jag själv tänkt mig (dock med annat produktsortiment).

    #166208
    Dan
    Deltagare

    Olika sätt att vara bättre än konkurrenterna:

    Pris
    Service
    Produktbeskrivningar
    Produktbilder
    SEO
    SEM
    Garantier
    Leveranssnabbhet
    Egen lagerhållning kontra dropship
    Sortimentsbredd
    Sortimentsdjup
    Fraktvillkor (fri retur, fri frakt osv)
    Design (superkonverterande sida?)
    Marknad (agera där konkurrenten ej är geografiskt)
    Kundtjänst (telefon, chat, email. Snabbt!)
    Presentinslagning
    Leveransalternativ (hemleverans, jobbleverans, expressleverans)
    Betalsätt
    Installationstjänster (köp en tvättmaskin, vi installerar den)

    Fyll gärna på med fler.

    Det går att slåss mot stora aktörer, man måste bara vara bättre. Om du inte vet hur du ska vara bättre, slåss inte mot dem eftersom det ända ni kommer slåss om är pris då. Pris är den enklaste konkurrensfördelen att jobba med, men också den farligaste och svåraste att få långsiktigt fungerande.

    #166209
    mephisto73
    Deltagare

    Tänkbara konkurrensfördelar (USP):

    1. Nischad / stort sortiment
    2. Snabb leverans
    3. ”Lös kundens problem”
    .
    .
    .
    999. Lågt pris

    Sedan gäller det att nå ut till kunderna, d.v.s. att hitta en kanal där du har en positiv ROI…

    #166211
    Wiro
    Medlem

    Tack för era snabba svar :)

    När jag ändå har Dan på tråden så passar jag på att fråga dig som ändå har startat en handfull verksamheter..

    Jag är totalt novis när det kommer till E-handel och undrar; jag är lite feg för att börja, jag vill starta upp men vågar inte ta steget ut att börja köpa in varorna.

    Hur lär jag mig gå helt enkelt? Hur känner jag av om marknaden efterfrågar mina prylar osv?

    Det finns säkert någon tråd här på forumet som fungerar som någon utförlig guide för detta ämnet vilket nu blev lite OT.

    #166214
    Dan
    Deltagare

    Det finns en del bra böcker som tar upp grunderna, men jag saknar också en grundlig genomgång av allt på nätet samlat i en artikel, men vad jag vet finns det ej. Vi borde kanske göra en till sidan!

    Det stora problemet som jag upplevt med att börja är alltid att man inte kan få en bild av vad man måste kunna och alla problem som ska uppstå i framtiden. Detta gör att man blir osäker om man kan ”lösa” allt i framtiden och om man kan ta steget innan man vet allt man kommer möta i företagandet.

    Den enkla lösningen är att inte bry sig om alla problem och bara börja. Alla problem är enkla och går att lösa. Alla problem har lösts av någon på detta forum tidigare och vi berättar gärna hur vi gjorde.

    Det jag brukar göra när jag ska göra något nytt är att göra en checklista i ordning (beräkna vad som är flaskhals för vad och gör det viktigaste först som ”låser upp” flest andra arbetsuppgifter) och sen bara göra den.

    Kanske såhär:

    1. Regga domän
    2. Regga företag/moms
    3. Skaffa plattform
    4. Köp in produkter
    5. Skriv avtal på betalsätt
    6. Fixa fraktlösning
    7. Lägg upp produkterna
    8. Gör testköp
    9. GÅ live

    Om man bryter ner en uppgift i beståndsdelarna är aldrig en enskild beståndsdel oöverkomlig, men om man ser hela projektet som en stor odefinierbar massa, så blir det väldigt skrämmande. Man måste bara ha inställningen att man löser allt när problemen uppstår och att allt blir bra.

    #166223
    Fruktsam
    Deltagare

    Hemelektronikmarknaden är nog en klurig en att ta sig in på. Det är hård konkurrens och pressade priser.
    Skulle jag försöka ta mig in där skulle det nog handla om att hitta en nisch och bygga på kunskap inom den nischen.
    Att det redan finns något liknande koncept på nätet innebär inte att det är lönlöst att ge sig in på det. Det beror ju vem du konkurrerar med och hur begränsad marknaden är.

    Elektronik är ju brett. Något speciellt område som lockar dig mest?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.