ANNONS

3,5 miljoner kunder i 24 länder på ett år för Fab

3,5 miljoner kunder i 24 länder på ett år för Fab

2012 valde Flash sale-sidan, Fab.com att expandera till Europa, och man har tagit kontinenten med storm. På ett år har man expanderat till 24 länder och gått från 150 000 till 3,5 miljoner kunder. Europa står nu för 30 procent av den totala försäljningen.

ANNONS

I somras skrev vi om sajten Fab.com vars mål är att sätta en mer kreativ touch på e-handeln med fokus på unika produkter. De väljer noga ut vad som ska säljas på sidan och det kan vara allt från mattor och vinglas till specialdesignade cyklar. Varje dag trillar det in nya erbjudanden för att få kunderna att komma tillbaka för mer.

För nästan exakt ett år sedan startade man sin resa över Atlanten med målet att sälja in sin idé även hos oss européer, och det har de lyckats ganska väl med. På ett år har Fab Europa expanderat till 24 länder och skaffat sig 3,5 miljoner kunder som utgör 30 procent av den globala försäljningen.

Väntar med Asien

Tidigare har Fab pratat om att även expandera till Japan, Brasilien och Indien under 2013, men man har nu valt att slå av något på takten. I en intervju med Wall Street Journal förra året, sa Fabs vd Jason Goldberg att deras fokus just nu ligger på att öka lönsamheten i USA och Europa.

– Vi har en hel del konkurrens i Europa, ett antal efterapningar. I Asien och andra tillväxtmarknader ser vi inga hot just nu. Först när vi känner att vi nått till en nivå där det står helt klart att vi visar en tillfredställande lönsamhet kommer vi titta på nästa steg, säger Goldberg.

Nyligen uppdaterade Fab också sina appar för iOS och Android för att göra köpupplevelsen bättre för sina kunder, något som slagit väl ut. Efter att man gjort de förändringarna ökade trafiken och antalet köp från mobila enheter och står nu för 30 procent av deras omsättning.

Källa: TNW
Relaterade nyheter:
Är “Flash sales” storhetstid förbi inom E-handeln?

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.