ANNONS

PostNord redo att ta "SameDay" till hela landet

Ulrica Phillips, produktchef för MyPack Home och SameDay hos PostNord

"Håller på och raggar kunder".

ANNONS

Hemleverans samma dag som varan beställts. Det utlovade PostNord när företaget för lite drygt ett år sedan gick ut och berättade om den nya tjänsten MyPack Home SameDay. Satsningen pilottestades inledningsvis i samarbete med modeföretaget Lager157.

LÄS ÄVEN: PostNord om SameDay: "Vi är inte coolast men vi har musklerna"

"Ingen har det nätverk vi har"

Kort efter att pilottestet inleddes hoppade även Fyndiq på tåget, och i somras kom Telia in som första "riktiga" kund. Då hade pilottestet officiellt avslutats och PostNord var redo för skarpt läge. Men sedan dess har det varit lite tystare kring vad som inledningsvis skulle vara en satsning på "framtidens leveranser".

LÄS ÄVEN: Fyndig - nästa bolag att testa PostNords SameDay-leverans

Vi håller på att ragga kunder och om någon vill hoppa på SameDay i hela landet så går det att göra det, säger Ulrica Phillips, produktchef för MyPack Home och SameDay hos PostNord, till Ehandel.

Hon berättar att Telia kör SameDay-leverans i Göteborg, Norrköping och Luleå, men att tjänsten finns tillgänglig i totalt 37 svenska städer.

Nu är vi up and running och tjänsten är hundra procent utvecklad. Vi har en klar tjänst nu.

Antalet kunder hittills kanske kan låta litet med tanke på att pilottestet drog igång för över ett år sedan, och Ulrica Phillips medger att PostNord har varit ganska tysta kring projektet i stort.

Märker ni av att det finns ett intresse bland handelsföretagen?

Ja, det är många som vill men alla har sina utmaningar. Vår utmaning är att det även finns andra aktörer som kör samma dag-leverans, och de kanske är lite mer högljudda än vad vi är. Men ingen har det nätverk vi har.

"Lägger inte till ytterligare transporter"

PostNord har tillsammans med leverantören Optidev tagit fram en kartteknik som ska göra det möjligt för slutkonsumenten att följa sitt paket i realtid och även få en specifik leveranstid. Funktionen erbjuds nu i samband med SameDay-leveranser, men kommer på sikt även att finnas tillgänglig för hela PostNords leveransutbud.

Jämfört med i december 2018 då SameDay först presenterades, har handelsbranschen hunnit få upp ögonen för hållbarhetsfrågorna på ett helt nytt sätt. På frågan ifall hon tror att det har påverkat intresset för "samma dag"-leveranser svarar Ulrica Phillips att PostNord jobbar hårt med hållbarhetsfrågorna och att företaget försöker samordna så många transporter som möjligt.

Vad gäller till exempel SameDay så används samma fordon för de leveranserna som dem som redan används för våra nuvarande ¨vanliga¨ kvällsleveranser. Bara för att något ska levereras samma dag som vi fick paketet i våra händer betyder det inte att vi behöver lägga till ytterligare transporter. Detta är något som jag som produktägare för PostNords SameDay-tjänst har jobbat medvetet mot under hela utvecklingsfasen.

LÄS ÄVEN: SameDay ingen omedelbar hit - "inga jättestora volymer"