ANNONS

Från hobby till internationellt miljonföretag

Från hobby till internationellt miljonföretag
Sanjin Druskic och Eldar Cacan

Canvasbutik räknar med att försäljningen i utlandet ska stå för 30 procent nästa år.

ANNONS

Efter en intensiv julhandel står julen snart för dörren och med den kommer även slutet på vad som får beskrivas som en av årets mest hektiska perioder för e-handlaren Canvasbutik. Sedan början av hösten har antalet order per dag ökat stadigt och när Ehandel.se hälsar på - mitt i den värsta julruschen - är antalet beställningar som skickas ut från lagret uppe i det högsta antalet för hela året.

I sortimentet finns canvastavlor, oljemålningar, ljuddämpande väggplattor samt posters. Och att inredning, så att säga, är på tapeten just nu, är lätt att förstå om man tittar på Canvasbutiks utveckling.

- Det går bra, vi växer och omsätter drygt tio miljoner 2018. Och affärerna går bra, sammanfattar medgrundaren Eldar Cacan läget när vi ses i Canvasbutiks verkstad.

Canvasbutik har både kontor och produktion i Helsingborg

Varje poster skärs till efter kundens önskemål

Svårt att inreda första lägenheten

Bakom nätbutiken, som har både kontor och produktion i Helsingborg, står Eldar Cacan och Sanjin Druskic som grundade bolaget tillsammans för sju år sedan. Numera arbetar Eldar främst med marknadsföring och försäljning, medan Sanjin tar hand om den kreativa och grafiska biten - det vill säga att ta fram motiv som sedan kan säljas.

- Det började som ett hobbyprojekt, som en rolig grej. Man flyttade hemifrån och skulle inreda lägenheten men upptäckte att det var svårt att hitta coola tavlor. Det slutade med att Sanjin gjorde unika tavlor till oss och många gillade dem. Så vi tänkte: Varför smäller vi inte upp en webbshop och gör lite coola tavlor så kanske folk tycker om det vi gör och köper dem? berättar Eldar Cacan.

- Sagt och gjort. Sedan dess har det ena lett till det andra. Från ett litet hobbyprojekt till att vi i dag är sex heltidsanställda, fortsätter han.

För Canvasbutiks del blir det direkt ett uppsving i försäljningen när sommaren går över i höst. När kunderna plötsligt tillbringar mer tid inomhus ökar intresset för inredning och många passar på att beställa något nytt att hänga på den egna väggen alternativt att ge bort i present.

Säljer till företag och myndigheter

Bland företagets kunder finns allt från yngre personer, som gärna beställer hem posters, till lite äldre personer som oftare än genomsnittet har fastnat för en oljemålning. Dessutom kommer det in en hel del beställningar från företag eller offentliga verksamheter som ofta är ute efter ljuddämpande tavlor, som går att få med utvalda tryck eller loggor. Det är just de större ljuddämpande tavlorna som ska ha stått för den största ökningen på senare tid.

Vad säljer ni annars mest av?

- Det går lite i vågor beroende på vad som är inne och på vad vi marknadsför. Men canvas är egentligen den största delen. Och att ladda upp egna motiv är också populärt. Sen har posters också rullat in och blivit en riktig storsäljare.

Men nu inför julen?

- Allt vi har i shoppen! säger Sanjin Druskic med ett skratt.

Canvasbutik tillverkar alla canvastavlor i egen regi - när Ehandel.se är på besök är det av ett sammanträffande ett Helsingborgsmotiv som står näst på tur

Med åren har Canvasbutik kommit att utvecklas från en ganska traditionell nätbutik till vad grundarna beskriver som ett community för foto- och inredningsintresserade personer. Företaget har exempelvis börjat använda kundernas bilder på tavlorna i sin marknadsföring, med deras godkännande förstås.

Ringer kunderna i osäkra fall

Sedan tidigare samarbetar Canvasbutik även med fotografer, illustratörer och konstnärer som får sälja sina motiv på företagets plattform. Utöver dem och de motiv som företaget tar fram, har kunderna även möjlighet att få sina egna bilder eller illustrationer förvandlade till posters eller tavlor.

Hur populärt är det att välja en egen bild, jämfört med att välja en av era?

- Det är väldigt populärt, i 15-20 procent av beställningarna har kunden delat med sig av en egen bild.

När kunden själv väljer ut motivbilder kan det dock uppstå en del utmaningar. En del av de inskickade bilderna har för låg upplösning eller låg kvalitet för att slutprodukten ska bli bra.

- Då rekommenderar vi något annat som vi vet om att både vi är nöjda med och framför allt kunden är nöjd med. Vi vill gärna ha den här personliga kontakten med kunden så vi går igenom allting manuellt och säkerställer verkligen att allt blir rätt. Finns det frågor så ringer eller mejlar vi kunden och försöker att hitta en bra lösning, säger Eldar.

- Det finns förstås automatiska verktyg för detta men vi har valt att inte göra på det viset. Det hade förmodligen lett till en massa missnöjda kunder, tillägger Sanjin.

En del av de större tavlorna ökar i popularitet

Har bytt konkurrenter

När Canvasbutik drog igång sin verksamhet för sju år sedan fanns det bara en handfull aktörer inom samma nisch, det vill säga tavlor och posters. I dag är konkurrensen på området betydligt mer omfattande, och Canvasbutik menar att unika motiv samt en flexibel och hjälpsam kundtjänst är två av bolagets sätt att sticka ut.

Har det blivit tuffare att nå ut?

- Både och. Marknaden är mer mogen nu. När vi drog igång var det väldigt ovanligt att man köpte en tavla på distans, det var något man gärna ville se och känna och klämma på. I dag är kunderna mer vana vid att beställa hem varor mer generellt. Nu konkurrerar vi mer med e-handlarna och tidigare var det mer mot fysiska butiker.

Canvasbutik har i dag sajter på svenska, norska, engelska och tyska, varav en är en .com-sajt som är öppen för beställningar från många länder. I dag står exporten för ungefär 15 procent av omsättningen och under nästa år kommer den andelen att växa till 30 procent. Inom kort väntar landsspecifika sajter i bland annat Nederländerna och Finland.

Bring kom för att hämta upp en leverans mitt under vårt besök

"Måste kunna effektivisera"

Dessutom ska företaget strax efter årsskiftet gå över till en ny plattform, som ska göra det enklare för kunderna att interagera med sajtens olika funktioner och enklare för företaget själv att anpassa sidan bättre för olika marknader.

Framöver vill företaget kunna ta emot och skicka ut ännu fler beställningar utan att det i sin tur ska påverka kvaliteten eller leveranstiderna negativt. Som ett led i det är nyanställningar på gång både i produktionen och på kundtjänstsidan.

- Om vi ska kunna möta våra framtida mål så måste vi kunna effektivisera och göra våra processer ännu enklare och snabbare. Det ska gå helt sömlöst, säger Eldar Cacan.

Vad tror ni att ni kan omsätta om vi tittar exempelvis fem år framåt i tiden?

- Det är svårt att säga. Men vi har stora ambitioner!