ANNONS

Bring i ny offensiv: "Ska vinna e-handelsmarknaden i Norden"

Tobias Åbonde, Norden-ansvarig för hemleveranser på Bring

Går all-in på hemleveranser.

ANNONS

Tidigare i år rullade Bring ut ett jättenätverk med ombud. Nu växlar logistikbolaget också upp sina hemleveranser för att ta upp kampen med de största konkurrenterna.

Den offensiva satsningen som Bring gör nu i Sverige är en del av vår e-handelsstrategi. Vi ska vinna e-handelsmarknaden i Norden, säger Tobias Åbonde, Norden-ansvarig för hemleveranser på Bring.

Nu ska runt 9 miljoner kunder i Sverige få tillgång till hemleveranser alla vardagar och de som kan få kvällsleveranser fram till klockan 22.00 utökas till över 6 miljoner mottagare.

Vi nästan dubblar antalet där, det har legat på runt 3,5 till 4 miljoner kunder där innan. Det är drivet av den ökningen vi ser nu, där e-handeln och framför allt hemleveranser tagit ett skutt två år framåt i tiden. Vi ser heller ingen avmattning just nu, säger Tobias Åbonde till Ehandel.

Hur ska ni klara av de här satsningarna, blir det exempelvis nya terminaler?

Det blir inte fler terminaler, däremot en utökad storlek på dem. Det handlar också mycket om kapaciteten på respektive ort. Det är framför allt i storstäderna vi ser den stora ökningen, så bilparken kan utökas men då ska det också ske på ett hållbart sätt. Eftersom vi har el högt upp på agendan så bygger vi bland annat ut med fler laddningsplatser.

Dessutom jobbar man på att växa personalstyrkan för att kunna leverera på bästa sätt.

Vi håller på och har hållit på att skala upp personalstyrkan under en tid. Sen har nedgången i företagsleveranser gjort att vi har kunnat använda resurserna där det ökar i stället, så det har varit lyckosamt. Men vi stärker upp många delar nu, från kundservice till det digitala och chaufförer.

LÄS ÄVEN: De ställer om till helt fossilfria hemleveranser: ”Måste göra mer”

"Finns ett ökat behov"

Totalt uppger Bring att man har fyra gånger så många hemleveranser i dag som under motsvarande period förra året. Utöver de tidigare nämnda satsningarna läggs även fokus på helg- och samma dag-leveranser i storstadsområden.

Det är så klart också drivet av e-handlarna som vill kapa sina ledtider, berättar Tobias Åbonde.

Vad innebär samma dag-leveranser för prisskillnader för konsumenten, jämfört med "traditionella" leveranser?

Det beror mycket på vad e-handlaren själv väljer att göra. Många av e-handlarna har också fysiska butiker och ska du frakta något samma dag väldigt långt blir det varken miljömässigt eller ekonomiskt hållbart. Men det kan finnas butiker, terminaler och lager i närheten där man vill distribuera. Då blir samma dag-erbjudandet mycket intressantare och kommer inte alltid att  bli dyrare.

Vi har rapporterat vid ett flertal tillfällen om Amazons planerade öppnande av Amazon.se innan årsskiftet. Men Bring uppger att deras satsning på snabba hemleveranser inte är drivet av den amerikanska e-handelsjättens planer.

Nej, jag skulle snarare säga att deras planer kommer av att det finns ett ökat behov och en ökad marknad. Det är inte säkert att de hade gjort den satsningen om inte de möjligheterna dykt upp. Om de gör sin satsning kan det också driva på utvecklingen för alla e-handlare. Det blir ofta så att när något nytt kommer så smittar det av sig och ökar för alla, säger Tobias Åbonde.

LÄS ÄVEN: Så ska Bring utmana Postnord: ”Historiskt viktig satsning”