ANNONS

Tuffare tider att vänta för färdigplanerade matkassar?

Tuffare tider att vänta för färdigplanerade matkassar?
Avsvalnat intresse för färdiga menykassar
blueapron.com

Börsflopp för e-handlaren som leder marknaden i USA.

ANNONS

I rapport efter rapport har vi på hemmaplan i Sverige kunnat se hur intresset för att handla mat på nätet stadigt verkar växa sig allt större. Och sedan ett par år tillbaka har ytterligare en trend blivit tydlig - nämligen att det är kassarna med lösplockade varor som allt fler vill få hem till dörren.

Störst inom sitt segment

Den andra varianten, det vill säga att få hem kassar packade med matvaror som hör till en färdigplanerad veckomeny, har samtidigt sett sin tillväxt sakta in. Lösplocksaktörer som Mathem och Mat.se har successivt byggt ut sina erbjudanden med olika menytjänster, och nu visar det sig att de färdigplanerade kassarna kan få vänja sig vid en allt tuffare marknad framöver.

I e-handelslandet USA har nämligen Blue Apron, som kan beskrivas som en motsvarighet till Linas Matkasse, stött på patrull i samband med sin entré på börsen. Detta trots att Blue Apron ska vara ledande inom sitt segment i USA, och för ungefär ett år sedan hade över 70 procent av den amerikanska marknaden. Det placerade Blue Apron långt före HelloFresh och Plated, som då beskrevs som företagets närmsta konkurrenter.

19 procent back efter knappt två veckor

Innan ens två veckor hade passerat sedan Blue Aprons börsintroduktion, hade företagets aktie sjunkit med nära en femtedel, 19 procent. Den amerikanska nyhetskanalen CNBC beskriver Blue Aprons börsstart som en av USA:s sämsta någonsin.

- Om vi ser på det historiskt så brukar företag som ligger under introduktionspriset en vecka efter lanseringen inte lyckas i det långa loppet, säger kanalens programledare i ett nyhetsinslag.

En vecka efter lanseringen ska Blue Aprons prestation ha rankats som den 12:e sämsta som någonsin har inträffat. Åtta av tio bolag som har fått en så svag start har så småningom antinget stannat av på ett lägre pris per aktie än vid introduktionen, eller helt enkelt gått i konkurs, enligt CNBC.

Konkurrens från Amazon

Men det finns dock undantag som bekräftar regeln: Facebook ska en vecka efter sin börsintroduktion ha placerat sig på åttonde plats på samma lista, och i det fallet ska vindarna ha vänt.

Enligt Di Digital har Blue Aprons utmaningar bland annat att göra med bristande lönsamhet och konkurrens från Amazon, så vad företagets intro på New York-börsen har för effekt på matkassemarknaden i Sverige och Europa återstår att se. Di Digital menar dock att situationen bådar illa för HelloFresh, som ryktas stå på tur för börsintroduktion i Tyskland.