ANNONS

Svenskarna julhandlar tidigare än någonsin - "vi ser en oro"

Ann Sonne, of Communications på Budbee och Matilda Adelborg, presschef på Bring

E-handeln kör om fysisk handel, enligt ny rapport.

ANNONS

Tomten får redan ta emot önskelistor och beställningar. Fraktkaos och oro för tomma hyllor under julhandeln gör att en av fem svenskar, eller 19 procent, planerar att börja julhandla tidigare i år jämfört med förra året. En av nio, 11 procent, började redan i september och en av åtta, 13 procent, tänker börja innan Black Friday. Det visar en internationell rapport från Klarna.

Allra piggast på att julhandla tidigare är åldersgruppen 18 till 25. Där planerar 36 procent av svenskarna att julhandla tidigt. I åldersgruppen 26-40 år är motsvarande siffra 30 procent.

I Sverige har vi historiskt sett en utmaning kopplat till leverans och frakt under julhandeln, inte minst under pandemin, vilket kan ha resulterat i att många svenskar valt att tidigarelägga sina inköp för att inte riskera utebliven eller försenad leverans. Vi ser också en oro för att lagerhållningen inte ska räcka, vilket även det är en anledning till varför man väljer att starta sin julhandel tidigare i år, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Så hur ser det ut där ute just nu? Har julhandeln redan börjat puttra igång? Vi hörde av oss till speditörerna för att kolla läget. Och visst ser man ett större flöde i år, än vid samma tidpunkt förra året.

Jag kan bekräfta att vi ser en tillväxt mot föregående år - som ju var ett rekordår. Det är ännu för tidigt att säga om det beror på att det handlas julklappar, men det råder ingen tvekan om att vi kommer hantera stora mängder paket under Black Friday och jul. Det är rimligt att anta att de grupper som börjat handla på nätet under pandemin kommer fortsätta göra det även framöver, trots att samhället öppnar upp, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring, till Ehandel och fortsätter:

Gällande den globala fraktkrisen: Vi har stor kapacitet med många chaufförer, stora och moderna terminaler och duktiga personer. Det finns en hel del förseningar i den internationella leveranskedjan. Men när varorna anländer till Sverige har vi kapacitet att hantera det och leverera snabbt till mottagarna.

"På högre volymer"

Även Budbee är inne på samma spår. Tillväxt i paketflödena, men det är oklart om det kan tillskrivas tidiga julshoppare. Det kan även följa e-handelns naturliga utvecklingskurva.

Vi har inte sett att julhandeln tagit fart ännu, men förväntar oss en stark november till december. Augusti till oktober följer för oss ungefär samma trend som förra året, men på högre volymer än 2020. Vi ser att många lockas av det breda utbud, möjligheten att göra prisjämförelser samt flexibiliteten i val av leveransmetod som erbjuds på nätet, säger Ann Sonne, VP of Communications på Budbee.

Instabox meddelar att även i deras flöden är det bra drag för stunden.

Vi ser stadigt ökande volymer och har gjort så under hela året tack vare vårt utökade nätverk av skåp, ökat antal konsumenter som väljer oss och att fler e-handlare erbjuder Instabox som fraktalternativ. Med Black Friday och jul framför oss är vi säkra att den trenden kommer att hålla i sig. Oro för att få paket i tid till jul kan förmodligen jämna ut volymerna veckorna innan jul. Men det är lite för tidigt att bekräfta och också svårt att särskilja från vår generella tillväxt, säger Victor Melander, pressansvarig på Instabox.

Och Airmee är inget undantag heller.

Våra paketvolymer är signifikant högre än föregående år. Vi har sett att paketvolymerna ökat, men det återstår att se om Q4 ökar lika kraftigt från Q3 som föregående år, säger Julian Lee, vd på Airmee.

Hos Postnord ser man dock inte att julhandeln smugit igång redan nu.

Vi har inte sett någon sådan ökning än, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.

E-handeln går om

Värt att notera i övrigt från Klarnas undersökning är att de som julhandlar tidigare i år planerar att spendera i snitt 30 procent mer i år än de som väljer att börja senare. Totalt sett planerar dock 52 procent av de tillfrågade att spendera lika mycket som förra året. Och 51 procent säger sig genomföra ett köp om företaget har ett tydligt hållbarhetstänk.

E-handeln har också satt sig ordentligt under pandemin och hela 40 procent svarade att de kommer att göra majoriteten av inköpen online. Den går alltså om den fysiska handeln. Samtidigt säger 26 procent att de kommer köpa lika mycket i butik som på nätet.