ANNONS

Betalbolaget säger upp 120 personer: "Vi har gått fel"

Johan Tjärnberg är vd på Trustly som säger upp en stor del av personalstyrkan
Pressbild/Trustly

Fyra personer i ledningsgruppen lämnar också – efter utebliven notering.

ANNONS

Det stormar rejält på fintech- och betalföretaget Trustly, grundat redan 2008, som används av många e-handlare. Enligt medier så lämnar nu flera chefer bolaget. Allt uppges ha gått fel, rapporterar Di.

Jag tycker att vi har gått fel och tar givetvis på mig ansvaret för det, säger vd Johan Tjärnberg till Dagens Industri.

Det råder med andra ord en rätt kaotisk stämning just nu på den annars så heta betaluppstickaren. Och det var rätt rörigt redan i slutet av året. Då lämnade Oscar Berglund vd-posten. Och beskedet kom bara runt ett halvår efter att bolagets börsnotering hade ställts in. Och detta efter kritik från Finansinspektionen. Då fick nuvarande vd:n Johan Tjärnberg släppa klubban i styrelsen – för att inta vd-posten istället.

Vill ha ny anda

Men under starten av 2022 har det fortsatt att storma – och nu är röran uppe på orkannivå. Bolaget genomför nu mycket kraftiga neddragningar – och säger upp 120 av sina 900 anställda. Fler än en av tio ryker alltså. Och då flesta som berörs av uppsägningar jobbar på huvudkontoret i Stockholm.

Det är självfallet tufft att säga upp folk. Men organisationen har blivit för lik ett storföretag med väldigt många olika lager och funktioner och vi har tappat den entreprenöriella anda som behövs, säger Johan Tjärnberg till tidningen.

Johan Tjärnberg tycker att mycket hade kunnat göras bättre senaste året.

Sett i backspegeln tycker jag att vi har gått fel. Jag tar givetvis på mig ansvaret för det, eftersom jag varit ordförande under den här perioden, säger han.

Byter fokus

Samtidigt som 120 anställda försvinner – så lämnar även fyra personer ledningsgruppen, nämligen: HR-chefen Ulrica Falkenberg, produktchefen Karim Ahmad, teknikchefen Dave Andre och finanschefen Mats Backman. Nedskärningarna uppges av vd:n vara ett resultat av att Trustly nu vill bli störst på 10 till 20 marknader nere på den europeiska kontinenten, istället för 30 marknader som man planerade för tidigare.

Min filosofi är att vara bäst på det vi gör på 10-12 marknader, snarare än att ha en produkt som är nummer två eller tre i många länder. Vi ska kraftsamla oss kring våra största marknader och framför allt fokusera på att hjälpa våra handlare där, säger Johan Tjärnberg till tidningen.