ANNONS

Otrygga svenskar gynnar Överlevnadsbutiken.se

Otrygga svenskar gynnar Överlevnadsbutiken.se
Fredrik Qvarnström
Foto: Youtube

Men "Hesa Fredrik" har däremot inte ökat försäljningen.

ANNONS

För några veckor sedan ljöd signalen för “viktigt meddelande till allmänheten”, i folkmun kallad “Hesa Fredrik”, plötsligt över Stockholmsområdet. Tanken med signalen är att den ska användas vid akuta hotsituationer såsom krig, allvarliga bränder, gasutsläpp, akuta hot mot vattenförsörjningen och så vidare.

Just den här gången visade sig det hela emellertid vara falskt alarm och signalen ska i själva verket ha berott på ett tekniskt fel.

“Fler svenskar har fått upp ögonen”

Men händelsen är bara en i raden den senaste tiden som visar att många medborgare upplever omvärlden som allt mer otrygg. Och det är också något som vissa e-handlare märker av. En av dem är Fredrik Qvarnström, VD för Överlevnadsbutiken.se. 

Redan i februari 2016 märkte han av en trend som innebar att många svenskar bunkrar upp i takt med att orosmolnen tätnar. Och den trenden tycks hålla i sig.

- Det känns som om fler svenskar fått upp ögonen de senaste åren för att det kan hända katastrofer även i Sverige och att det inte är något konstigt att förbereda sig för sämre tider, skriver Fredrik Qvarnström till Ehandel.se.

Terrordåd ökar försäljningen

Och många kunder vänder sig till honom med sin oro.

- Jag har fått många mejl och telefonsamtal från kunder som är oroliga och vill ha tips om vad de ska skaffa för saker.

Fredrik Qvarnström pekar på en rad olika händelser under de senaste åren som direkt eller indirekt lett till att försäljningen i Överlenadsbutiken.se ökat. Däribland återfinns Rysslands invasion av Krim, diverse terrordåd runt om i Europa, stora flyktingströmmar till Sverige och efterföljande tal om “systemkollaps” samt kraftiga stormar och översvämningar inom landets gränser.

“Media har blåst upp betydelsen”

Däremot är händelsen med Hesa Fredrik tidigare i juli inte en av de saker som fått folk att köpa fler överlevnadsprylar, tror Qvarnström.

- Jag tror inte att det falska Hesa Fredrik-larmet i sig hade någon stor effekt på försäljningen. Det var begränsat till Stockholm och jag tycker att media har blåst upp betydelsen av det, skriver han.

 

Michell Grönlund

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.  michell@ehandel.se