ANNONS

Så ska de marknadsföra Black Friday – "inte bli fartblind"

FV: Sofia Söderqvist, Alma Riihelä och Hanna Widestrand

"E-handeln går mycket mot personifiering".

ANNONS

Black Friday är runt hörnet och nu eldar man på marknadsinsatserna inför den stora dagen – som numera är en vecka lång. Men hur har annonsplaneringen sett ut inför den hektiska perioden? Det avslöjar nätapoteket Meds, secondhand-sajten Sellpy och skönhetsvarumärket Ida Warg Beauty för branschssajten Influens.se.

Ida Warg Beauty, som grundades av influencern Ida Warg, berättar att bolaget i år lägger cirka 35 procent av den totala marknadsbudgeten under fjärde kvartalet.

Här jobbar vi i olika faser där vi börjar attrahera nya besökare/kunder under oktober och början av november, för att sedan kunna återkoppla med anpassade budskap och produkter till dessa under Black week och jul. Vi växer budgeten något från tidigare år för att nå de mål vi har på synlighet och konverteringar på en alltmer konkurrensutsatt marknad, säger Hanna Widestrand, Performance Marketing Manager.

Hur många profiler har ni signat för den här perioden i år?  

Vi tror på att jobba kontinuerligt och jämnt över hela året med influencers, både med makro- och mikroprofiler. Detta ger bra resultat och får även en märkbar effekt på större e-handelsveckor som Black week samt andra kommersiella dagar.

I nuläget jobbar vi mycket mot exponering på andra marknader, och där blir just influencer marketing en viktig byggsten för framtida expansion och nyetableringar.

Vad är extra viktigt att tänka på i år?  

Med rådande världsläge i åtanke blir det extra viktigt att jobba agilt genom att utvärdera resultaten och kunna göra förändringar i snabb takt. Jag tror inte vi kommer att se riktigt lika pressade priser som tidigare år på grund av ökade inköpskostnader, säger Hanna Widestrand och fortsätter:

Generellt sett är det klart att vi kommer att vara aktiva med olika erbjudanden, men stort fokus i år blir också att möta våra kunders förväntningar och önskningar. En viktig aspekt i detta är att e-handeln går mycket mot personifiering, och där tror jag vi har mycket att vinna genom att skapa mer personliga upplevelser online.

Meds CCO Sofia Söderqvist lyfter att shoppinghögtiden inte bara innebär snabba intäkter, men att man framför allt ser perioden som den tid på året då Meds får in en stor mängd lönsamma kunder.

Hur kommer det sig?

När de ser vilken bra service vi tillhandahåller kring både pris, produkt och leverans så blir det enklare en långsiktigt lönsammare kund eftersom de återkommer, säger Sofia Söderqvist och tillägger att det är viktigt att säkra upp hela kundresan när det är högtryck.

Hur löser ni det?

Det handlar om att inte tumma på sina kundlöften, det vill säga man får inte bli för girig att sälja för mycket så att man inte kan hålla sina kundlöften som exempelvis vad gäller leverans.

Gällande influencer marketing så är det ett koncept som bolaget satsar på, och under den nämnda tiden är det mycket fokus på konverteringsdrivande samarbeten.

För Sellpys del är Black friday inte lika hett säger Nordenchefen Alma Riihelä:

Med sitt hållbarhetsfokus är Sellpy ett annorlunda e-handelsbolag. Vår algoritm sänker priserna successivt för att hitta rätt pris för varje produkt. Sellpy kommer alltså att erbjuda precis lika bra deals under Black week som alla andra dagar om året. För oss är Black Friday egentligen en helt vanlig fredag och vi har budgeterat enligt det.

Vill du utveckla? 

Vi vill erbjuda ett hållbart alternativ för våra kunder under Black week- och julperioden är vårt mål inte att jaga säsongsbetonad tillväxt med hjälp av kampanjer. Sellpys syfte är att bygga en hållbar e-handel med ett tillgängligt sortiment alla dagar om året.

Men influencer marketing jobbar ni med?

Ja, influencer marketing har under många år varit en viktig del av Sellpys kanalmix och en av våra främsta kanaler för nykundsanskaffning. Vi ser influencer marketing som ett bra verktyg för att visa hur vi alla kan ställa om till mer hållbara vanor när det gäller shopping.

Hur stor marknadsbudget går till influencer marketing i år?

Andelen vi lägger på influencer marketing har inte ökat, däremot har influencer marketing-budgeten vuxit i samma takt med vår övriga marknadsbudget. Under det sista kvartalet i år kommer vi att rulla ut cirka 200 influencer-samarbeten i Norden.

Vad tycker ni är extra viktigt att tänka på i år?  

Under den här perioden är det bra att att tänka på att trafikanskaffningen är dyrare och att det kan vara svårt att nå ut genom bruset. Det gäller att inte bli fartblind och hålla fokus på det som är viktigt. Inflationen och den ekonomiska situationen just nu gör årets Black week- och julperiod väldigt speciell och det är svårare att förutspå hur shoppingsugna kunderna faktiskt är, avslutar Alma Riihelä.