ANNONS

Syskonen täljer guld i Norge - med eget varumärke: "Ska gasa rejält"

Syskonen Sebastian, Nathalie och Richard Scharnke

Sålde för 65 miljoner kronor under 2022.

ANNONS

Det är många svenska e-handlare som sneglar på Norge när det är dags att expandera utanför landets gränser. Men det finns även svenskar som börjar sin resa i vårt västliga grannland, som bröderna Richard och Sebastian Scharnke.

Med ett stort modeintresse sedan barnsben, och flera års branscherfarenhet, beslutade de sig under 2014 för att skapa ett eget varumärke. Resultatet blev Cavour där man, som bröderna själva beskriver det, designar och tillverkar klassiska och tidlösa plagg.

Kärnan i vår kollektion är kostymen, det var så det började och det är där vi har en unik position. Under flera år har vi utvecklat konstruktion, detaljer och passform, för att allt fler ska få uppleva hur en perfekt kostym känns att ha på sig, säger Sebastian Scharnke.

Kunder i 70 länder

Cavours största marknad är fortfarande "hemlandet" Norge, och det är i Oslo som man har sin flagship store. Men kunderna finns över hela världen och under 2022 hade företaget kunder i över 70 länder

Vi har lojala kunder, och vi har nått dem trots att ingen av oss är speciellt bra på marknadsföring. Kunderna älskar våra produkter vilket gör att vi har många trogna ambassadörer där ute, säger Richard Scharnke.

Under fjolåret ökade Cavours försäljning med över 40 procent och omsättningen landade till slut på 65 miljoner kronor. 2013 har fortsatt i samma anda och Cavour har under årets första tre månader sett en ökning med 25 procent, jämfört med samma period i fjol.

Vi är väldigt glada och stolta över det vi har åstadkommit. Vi har i tider när annan handel kämpat, fått proof of concept och vi har en affärsmodell som fungerar, säger Nathalie Scharnke, som sedan 2021 är delägare och axlar rollen som vd i sina bröders företag.

Externt kapital

Planen framöver är att "gasa rejält" och syskontrion påpekar att bolagets största satsningsområde är just marknadsföring. Man ska även se över möjligheterna att ta in externt kapital i form av en nyemission för att finansiera en fortsatt expansion.

Önskemålet är att hitta en partner som kan komplettera nuvarande ägare och som kan bidra på vägen framåt.

Vi har en tydlig vision om vart vi är på väg och vi vill hitta någon som kan stötta oss i den resan, säger Nathalie

Ytterligare ett satsningsområde framåt är wholesale-kanalen.

Vår marginalstruktur passar även i den kanalen, vilket är ett sätt att för oss att både öka volym och varumärkeskännedom, säger Nathalie Scharnke.

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.