ANNONS

Klarna sågas av konsumentcenter: “Krångligt och resurskrävande”

Forbruker Europas chef Linn Hogner Jahr är inte nöjd med Klarnas hantering

Klarna: "Är helt enkelt inte sant".

ANNONS

Det svenska betalbolaget får just nu dålig press i grannlandet Norge efter att ett nätköp visat på svagheter i kreditbolagets hantering. Fallet som tas upp handlar faktiskt om en norsk konsument som köpt från en svensk nätbutik. När kunden sedan ville returnera delar av ordern, där i en ganska dyr jacka, så ska upplevelsen inte ha varit speciellt smooth.

Till Klarnas försvar så verkar det ha varit en hel del strul med postgången och jackan studsade tillbaka och dök upp på postkontoret igen en månad senare. Vilket förstås skapade friktion i hela processen och både e-handlaren och Klarna ska initialt ha nekat återköpet och att ta bort betalningskravet.

Forbruker Europa som är en del av European Consumer Centres Network, där även ECC Sverige ingår, tycker dock i slutändan att Klarna helt enkelt inte skött sin del i transaktionen. Det ska ha tagit ett år innan ärendet var löst.

Det är krångligt och resurskrävande för alla parter. Om Klarna hade tagit ansvar från början, som de borde som kreditgivare, hade köpet hävts för länge sedan, säger Forbruker Europas chef Linn Hogner Jahr.

Efter att Forbruker Europa hjälpt kunden att ta ärendet vidare till den norska motsvarigheten till ARN så ska dock ärendet löst sig.

Efter att reklamationsnämnden kontaktat Klarna, så ska Klarna ha svarat snabbt att de omprövar ärendet. De bestämde sig för att lösa ärendet tillsammans med nätbutiken, och bad Helene bortse från pengakravet, skriver Forbruker Europa.

Klarna slår tillbaka

Enligt Forbruker Europa så ska 8 procent av alla deras ärenden beröra Klarna på något vis.

Vi tycker att det är för svårt att få tillbaka pengarna om det uppstår problem med köpet, säger Linn Hogner Jahr.

Klarna tillbakavisar dock kritiken.

Det som chefen för Forbruker Europa säger är helt enkelt inte sant. Självklart ska ingen betala för varor som de inte fått. Det är just därför Klarnas köparskydd finns som säkerställer att du som konsument inte behöver betala för en vara du har köpt som är felaktig eller inte levererad, säger Klarna i ett uttalande till den norska tidningen NRK.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se