ANNONS

E-handlarens nya trick - skippar lådorna

Ett fall då man inte kommer att skippa en extern låda

Kan öka stölderna?

ANNONS

Amazon är påverkade av läget i omvärlden, även om den senaste delårsrapporten imponerade på marknaden. Nu meddelar Wall Street Journal att Amazon har ett nytt ess i rockärmen för att trimma marginalerna och tjäna mer pengar. Men också för att olja logistiken ytterligare.

Förändringen ska dock även vara till fördel för flitiga Amazon-kunder som ofta överöses av lådor, när de beställer frekvent från e-handelsjätten. Amazon jobbar nämligen med att ta bort alla extra lådor.

11 procent går ut direkt

Vad innebär detta? Jo, tidigare har e-handlaren allt som oftast packat in alla produkter i en extra Amazon-låda utöver den lådan som producenten skickat produkten i. Detta jobbar man nu med att eliminera, i de fall det går.

Enligt en rapport från e-handlaren så skickades 11 procent av alla varor från Amazon utan en e-handelslåda i fjol. Och denna siffra ska alltså öka.

Även om tilltaget uppenbarligen är bra för Amazons marginaler, och förmodligen även för miljön, så har det mött viss kritik. Många blir förstås oroliga om det står något värdefullt utanför deras dörr. Detta samtidigt som det utannonseras på själva lådan, vilket ofta är fallet med tillverkarnas egna förpackningar ämnade för butikshyllor.

Amazon lugnar kunderna

Enligt Amazon kan kunderna dock alltid välja att addera en låda utan extra kostnad i checkouten. Men standarden framöver ska bli “boxless shipping” på många produkter.

De allra flesta leveranser tar sig fram till kunderna utan problem, ska Amazon ha sagt i ett lugnande uttalande.

Samtidigt försäkrar man kunderna om att känsliga produkter, exempelvis sexleksaker, inte kommer att hamna under “boxless”.

Amazon arbetar nu även med tillverkare för att säkra upp så att deras lådor ska gå att skicka ut direkt till kunderna.

LÄS ÄVEN: E-handlaren skippar lådor och fraktlappar: ”Levererar WOW”

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se