ANNONS

Försäljningsdipp för Zalando - men resultatet stiger igen

"Lägger ytterligare en grund för framtida tillväxt".

ANNONS

Zalando har släppt sin rapport för det tredje kvartalet och modeplattformen kan under perioden visa upp en omsättning på 2 274 miljoner euro. Det är en minskning med 3,2 procent jämfört med i fjol.

Även bruttoförsäljningen, mätt enligt måttet GMV eller Gross Merchandise Value, sjönk med 2,4 procent till 3 202 miljoner euro.

Kvartalet påverkades också negativt av den varmaste september någonsin i Europa, eftersom konsumenter inte köpte höst- och vinterkläder som de brukar göra denna säsong, skriver Zalando i rapporten.

Resultatet förbättras

Men även om försäljningen dippar något, så ser det bättre ut på resultatraden. Det justerade EBIT-resultatet ökade med hela 72 procent till 23,2 miljoner euro under årets tredje kvartal. Nettoresultatet landar på -8,2 miljoner euro (-35,4).

Företaget lägger ytterligare en grund för framtida tillväxt med strategiska initiativ, som att inspirera kunder med ett nytt storytelling-format, att införa en lyxavdelning i onlinebutiken för att förhöja upplevelsen för designermärken och kunder samt genom att utöka företagets logistikerbjudande, står det att läsa i rapporten.

Samtidigt håller Zalando fast vid sin helårsguidning för 2023 gällande justerat rörelseresultat, där prognosen ligger på 300-350 miljoner euro.

Däremot sänker man utsikterna för GMV-försäljning och omsättning, vilka nu spås ha en tillväxt på -2 till +1 procent respektive -3 till -0,5 procent för 2023.

LÄS ÄVEN: Zalandos monstervinst – resultatet steg som en raket

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.