ANNONS

Klarna säljer checkouten i jätteaffär - här är nya ägarna

Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna

"Så glad över att det har hittat ett nytt hem".

ANNONS

Klarna säljer sin checkout och man gör det till ett konsortium av investerare, som leds av Kamjar Hajabdolahi, vd och grundande partner på BLQ Invest.

Affären ska ha föregåtts av en över ett år lång process med Deutsche Bank som finansiella rådgivare. Klarna skriver i ett pressmeddelande att de har haft kontakt med dussintals framstående private equity-bolag och andra potentiella strategiska köpare.

Klarna Checkout ligger mig mycket varmt om hjärtat och har haft en enorm betydelse för Klarnas resa. Jag är så glad över att det har hittat ett nytt hem, med ägare som är noggrant handplockade för att fortsätta skapa enastående värde för våra handelspartners. Jag ser fram emot att arbeta nära dem när de etablerar nästa fas för KCO, säger Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna, i en kommentar.

Försäljningen ska ge Klarna möjligheten att fokusera på sin kärnprodukt, betalningsmetoder, medan de nya ägarna får möjligheten att utveckla checkout-lösningen.

I det nya ägarkonsortiet ingår även Systematic Growth, som grundats av Ashkan Pouya och Martin Randel, som fokuserar just på att investera i och utveckla innovativa svenska företag. Även BLQ Invest har en så kallad "buy and build"-strategi.

Affären innebär också att Klarnas betalningsalternativ kommer att finnas kvar i kassan, då parterna kommer att arbeta tillsammans under ett distributionspartner-avtal.

Vi är mycket glada över att förvärva Klarna Checkout och vår ambition är att bygga vidare på den solida grund som Klarna har etablerat och ta KCO till nästa nivå. Vi kommer att fortsätta utvecklingen för att möta våra handlares behov och driva framtidens e-handel. Vi ser fram emot att engagera oss med våra handelspartners och presentera våra planer för KCOs fortsatta utveckling, säger Kamjar Hajabdolahi, vd och grundande partner på BLQ Invest.

Klarnas kassalösning har i dag en 40-procentig marknadsandel i Sverige och över 20 procent i hela Norden. De nya ägarna tar officiellt över bolaget den 1 oktober.