ANNONS

Uppstickaren ger sig ut i e-handeln - växer snabbt: "Stark potential"

Norberto Lacourt, marknadsföringschef på Motion Fitness

Så tacklar de utmaningarna i en konkurrensutsatt bransch.

ANNONS

Att sälja tränings- och gymutrustning i e-handeln är inte det enklaste. Men det finns några aktörer som knäckt koden.

En av de nyare webbutikerna som dykt upp på senare år och som växer snabbt just nu är Motion Fitness, med Motionfitness.se, som tidigare varit helt dedikerade till företagsvärlden offline.

Vi blev nyfikna på vad som fick dem att ta klivet till online och att börja sälja även till privatpersoner.

Covid-pandemin fungerade som katalysator för vår expansion till e-handel, en naturlig utveckling för oss som verkat inom träningsutrustningsbranschen sedan 2008. Vårt fokus har traditionellt legat på B2B-försäljning till myndigheter, företag och gym, men vi såg en möjlighet att bredda vårt erbjudande till konsumentmarknaden. Denna strategiska expansion krävde att vi utökade vårt sortiment för att möta de specifika behoven hos privatpersoner, säger Norberto Lacourt, marknadsföringschef på Motion Fitness, till Ehandel.

Det är inte den lättaste marknaden att slå sig in på. Här finns en rad kända aktörer som tar stor plats. Dessutom har ett gäng jättar som inte förknippats med träningsutrustning börjat slå sig in i kategorin.

Marknaden för träningsutrustning online är utan tvekan konkurrensutsatt, med etablerade aktörer och nya utmanare som ständigt dyker upp. Även traditionella detaljhandlare som Jula, Lidl och Rusta har gått in på marknaden för hemmaträning, vilket ytterligare intensifierar konkurrensen. Vi ser också en ökad medvetenhet hos våra branschkollegor om vikten av en holistisk marknadsföringsstrategi som kombinerar SEO, annonsering och varumärkesbyggande. Detta kommer att skapa en ännu mer dynamisk och krävande marknad framöver.

Vad gör ni för att sticka ut?

Vår styrka ligger i vårt starka varumärke och vår expertis inom träning och hälsa. Vi har nyligen förstärkt vårt team med kompetens som ger oss en ännu starkare position på marknaden. Vår kommunikation är distinkt och engagerande, och vi har nyligen lanserat en ny varumärkesidentitet som återspeglar vår passion för att skapa ett starkare och friskare Sverige. Vi utvecklar kontinuerligt våra produkter för att säkerställa att de ger maximalt värde för pengarna, vilket i sin tur skapar en positiv kundupplevelse. Vi strävar efter att minimera friktionen i kundresan och identifierar och eliminerar hinder för tillväxt så snart våra resurser tillåter det.

En annan utmaning är förstås produkterna i sig. De kan vara både otympliga och dyra att skicka. Men är fraktpriset för dyrt kan man också räkna med att många kunder vänder i checkouten och väljer en konkurrent istället. Så att få ihop affären online kräver en hel del skicklighet från handlarens sida.

Logistik är en central utmaning inom vår bransch. Vi hanterar detta genom en kombination av strategiska beslut och datadriven analys. Vår väletablerade logistikavdelning har ett stort lager och effektiva rutiner som vi ständigt optimerar. Vi erbjuder kunderna flexibla leveransalternativ, inklusive upphämtning på plats och hemleverans. Vid större inköp kan kunderna även välja att lägga till installation. Vi arbetar aktivt med att hitta marginaler och öka volymen på produkter som kan kompensera för eventuella fraktkostnader. Att utveckla starka partnerskap med logistikföretag kommer att bli allt viktigare i takt med att vi växer.

"Har mycket att lära"

Motion Fitness bygger nu för att växa onlineaffären ytterligare och bli en av de riktigt etablerade e-handelsaktörerna i branschen. Och det har varit mycket nytt på vägen. Att sälja till privatpersoner (B2C) är nämligen något helt annat än att bedriva försäljning till företag (B2B).

Som en relativt ny aktör på B2C-marknaden har vi mycket att lära av våra mer erfarna branschkollegor. Vi investerar kontinuerligt i kunskap och resurser som vi vet kommer att ge störst positiv effekt på vår verksamhet. Att driva både B2B- och B2C-verksamhet samtidigt är en utmaning, då de kräver olika strategier och tillvägagångssätt. Samtidigt är det avgörande att identifiera synergier och gemensamma nämnare för att maximera effektivitet och snabbhet.

Vad är er prognos för e-handelns andel av den totala försäljningen om tre till fem år?

Vi ser en realistisk och uppnåelig potential för e-handeln att stå för 30 till 40 procent av vår totala försäljning inom tre till fem år, baserat på den nuvarande marknadssituationen. Naturligtvis kommer denna prognos att påverkas av strategiska beslut vi fattar längs vägen, samt den ekonomiska och geopolitiska utvecklingen globalt. Vi är dock optimistiska och ser en fortsatt stark tillväxtpotential för vår e-handelsverksamhet, avslutar Norberto Lacourt.

Motion Fitness omsatte 40,2 miljoner kronor under senaste verksamhetsåret, som avslutades i juni 2023. Man gjorde även en rörelsevinst på 5,7 miljoner kronor.