ANNONS

Grundarna köper tillbaka Partykungen - efter ägarens kris

Joel Svensson, grundare, ägare och vd för Partykungen

"Vi är otroligt glada".

ANNONS

I september 2022 kom beskedet att Partykungen sålts till den brittiska koncernen Amscan International, numer The Wonder Group.

De nya ägarna hamnade dock i ekonomiskt trångmål. I juni i år kom beskedet att de inte längre kunde betala sina skulder och att en försäljning av dotterbolagen, så även Partykungen, låg i korten.

Och nu har Partykungen fått nya ägare igen, eller nygamla för att vara exakt. Grundarna, med vd:n Joel Svensson i spetsen, har nämligen köpt tillbaka det. Exakt vad köpeskillingen uppgick till kan man dock inte avslöja.

Vi är otroligt glada över att återigen vara vid rodret för Partykungen. De senaste två åren har gett oss värdefulla insikter och erfarenheter, och vi ser fram emot att använda dessa lärdomar för att stärka vår position på marknaden ytterligare och fortsätta leverera exceptionella produkter och tjänster till våra kunder, säger han i en kommentar.

Vad är det framför allt för lärdomar ni tagit med er?

När man får en extern ägare får man också massor av rapportskyldigheter. Även om det var lite obekvämt i början har det också inneburit att vi blivit tvungna att rannsaka våra beslut och utmana gamla sanningar. Vi jobbar idag på en helt annan detaljnivå med allt från nyckeltal till budget och målarbete, än vi gjorde innan vi blev en del av The Wonder Group, säger Joel Svensson till Ehandel.

Han sjösatte Partykungen 2009 och bolaget har därefter vuxit undan för undan till att omsätta runt 325 miljoner kronor under 2023. De sysselsätter omkring 100 anställda och har såväl lager som kontor i Gävle.

Det är en spännande tid för oss och för våra kunder. Vi har många idéer och projekt på gång som vi tror kommer att glädja våra lojala kunder och attrahera nya. Vår passion för att skapa oförglömliga festupplevelser är starkare än någonsin.

Vilka blir de största skillnaderna när ni nu tagit tillbaka kontrollen?

Jag skulle säga just det att vi får tillbaka kontrollen över våra egna beslut igen. I den digitala värld vi rör oss i förändras allt snabbt och hela tiden, varför vi också behöver bli mer snabbfotade och kunna ta snabba beslut. Det kommer att bli lättare nu när de inte behöver gå genom någon annan.

Kan ni tänka er att sälja igen i framtiden?

Just nu har vi inga planer på det. Men om det i framtiden dyker upp en aktör där vi tror kunna skapa något större och bättre tillsammans, är vi absolut öppna för att ta en sådan dialog igen.