ANNONS

Footway tappar och säljer av Footway+ - “otroligt frustrerande”

Daniel Mühlbach, vd

E-handelsföretaget i stor omställning.

ANNONS

I början av juli så meddelade Footway att de skulle dela upp e-handelsverksamheten och plattformsverksamheten. Företaget har sedan en tid tillbaka byggt upp en logistiktjänst för e-handlare (Footway+), parallellt med att man driver en rad nätbutiker inom flera olika områden.

I dag rapporterar Footway Group AB sina siffror från årets andra kvartal och samtidigt meddelar företaget att man ska sälja av Footway+.

Footways Q2 2024:

  • Nettoomsättningen minskar till 114,9 miljoner kronor (239,8)
  • Rörelseresultat (EBITA) minskade till 0,5 miljoner kronor (1,6)
  • Bruttomarginalen ökade till 55,8 procent (50,9)

Företaget rapporterar även ett positivt kassaflöde på drygt 4 miljoner för andra kvartalet och att man nått 40 kunder till Footway+.

Som ett led i den tidigare kommunicerade strategiska översynen har styrelsen för Footway Group AB idag beslutat om en försäljning av Footway+ med företräde för bolagets aktieägare. Syftet med uppdelningen är dels att stärka e-handelsverksamhetens finanser för att reducera banklån och för att säkerställa snabbare återgång till avtalade leverantörskrediter, dels att ge möjlighet för plattformsverksamheten att verka separat i en miljö som är bättre anpassad efter verksamhetens riskprofil, skriver Footway i en kommentar till delårsrapporten.

Försäljningen av plattformsverksamheten ska ske till en köpeskilling om 57 miljoner kronor. Transaktionen ska vara villkorad av godkännande från de parter som berörs av uppdelningen.

Uppdelningen innebär att bolagets plattformsverksamhet överlåts till ett helägt dotterbolag (“Nya Bolaget”) för att därefter erbjudas till försäljning med företräde för bolagets aktieägare.

Försäljningstappet förklaras samtidigt av den rekonstruktion som företaget nyligen tog sig igenom. Rekonstruktionen har påverkat inköpskrediter vilket lett till att leveranser inte kunnat ske enligt avtalade villkor.

Vi har i kvartalet levererat på många av våra kostnadsprojekt och äntligen börjat se att marginaler och kostnader komma tillbaka till hållbara nivåer. Samtidigt har försäljningstappet i kvartalet varit otroligt frustrerande. Trots en ökande efterfrågan från våra kunder och leverantörer med bra produkttillgång har vi inte kunnat leverera. Vi och våra leverantörer har kämpat med att finansiera inköp med normala villkor efter rekonstruktionen. Tyvärr har arbetet tagit längre tid än väntat vilket gjort att vi inte kunnat fylla på slutsålda produkter. Vi ser dock en klar förbättring inför höst- och vintersäsongen, säger företagets vd Daniel Mühlbach i en kommentar.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se