ANNONS

Lyko sålde för 880 miljoner kronor: “Jag är stolt”

Rickard Lyko, vd

Stark tillväxt men ser ökade kostnader framåt.

ANNONS

Det går bra för skönhetsbutiken Lyko som nu berättar hur det andra kvartalet sett ut när det kommer till försäljningen.

Lykos Q2 2024:

  • Nettoomsättningen ökade till 879,6 miljoner kronor (721,4)
  • Rörelseresultatet (EBIT) steg till 16,8 miljoner kronor (12,7)
  • Periodens resultatet landade på -7,2 miljoner kronor (-0,1)

Jag är stolt över att kunna presentera en försäljningsökning på 21,9 procent och en imponerande omsättning på 880 miljoner kronor för kvartalet, med en förbättrad EBIT-marginal på 1,9 procent jämfört med föregående år, vilket resulterade i en EBIT på 16,8 miljoner kronor, säger företagets vd Rickard Lyko i en kommentar.

Norden ska leverera stabil tillväxt och lönsamhet och man jobbar med att göra företaget mer internationellt.

Jämfört med för ett år sedan har vi nu sju landchefer på plats och det är värt att notera att vi även har en landschef för vår första marknad, Sverige. Som en del av vår internationalisering går vi också mot att släppa våra kvartalsrapporter på engelska, säger Rickard Lyko i den engelska delårsrapporten (översatt),

Man ska ha lyckats hålla uppe marginalerna men meddelar att de är något pressade under “Other businesses” och samtidigt ökar kostnaderna relaterade till butiker och lager.

Våra fastighetskostnader ökar på grund av hyresbetalningar för den nya lagerbyggnaden, vårt nya kontor i Stockholm samt butikerna på Sergels Torg och i Åbo. Även om de två sistnämnda ännu inte bidrar nämnvärt, kommer de att påverka senare under året, konstaterar Rickard Lyko.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se