ANNONS

Sortiment, inte pris, blir avgörande för Jet.com

Sortiment, inte pris, blir avgörande för Jet.com

Jet.com lanserades med buller och bång och många hyllar Amazon-utmanaren, men det finns också de som är kritiska till sajtens affärsmodell.

ANNONS

I somras lanserades Amazon-utmanaren Jet.com. En marknadsplats där kunden betalar en årlig medlemsavgift på 50 dollar för att få tillgång till de lägsta priserna på nätet på mer än 10 miljoner produkter.

Kunderna ska även erbjudas lägre priser desto mer varor de plockar på sig i butiken, och en dryg månad efter lanseringen, ska man ha lockat till sig runt 50 000 kunder. En tredjedel av dessa ska också ha gjort flera köp på sajten.

Förutom många kunder, en rad investerare finns det även distributörer som lockas av modellen. En av dessa är brittiska ParcelHero som hoppas att Jet.com snart lanseras i Storbritannien. Mycket tack vare sin unika kostnadsbesparande syn på logistik.

– Att Jet.com kan hålla låga priser är på grund av sina leveransalternativ. Produkterna är redan från start cirka 8 procent billigare, och sedan erbjuder man ytterligare rabatter när kunder kombinerar flera köp i samma leverans, vilket minskar leveranskostnaderna, säger David Jinks, kommunikationschef på PacelHero.

Utöver det kan kunderna även välja bort möjligheten att returnera sina köp i utbyte mot ännu lägre priser. Något som minskar kostnaderna avsevärt för sajten.

– När en vara har returnerats två gånger är det ingen som tjänar några pengar på den, och vissa sajter har en så pass hög returgrad som 60 procent säger, David Jinks.

Inte bara priset som avgör

Men det är inte bara hyllningskörer kring Jets affärsmodell. Låga priser i all ära men det finns de som påpekar att sortimentet lämnar en del att önska. Nikki Baird, vd för Retail Systems Research, skriver i en debattartikel i Forbes att här har Amazon ett enormt försprång.

Vid en slumpmässig sökning fann hon att Amazon hade tusentals fler artiklar i lager på en rad vanligen förekommande produkter jämfört med Jet.com. I ett fall till och med över 100 000 fler.

– Man skulle kunna hävda att en återförsäljare kan fylla sina sökresultat med irrelevanta produkter, men även om det är sant, är oddsen för att en kund hittar allt den behöver på Amazon mycket större än på Jet. Och det är dåligt för Jet som satsar på en köp mer/spara mer modell, säger Nikki Baird.

Till Jets försvar så är de trots allt en ny spelare på marknaden, och att lansera med ett lika gigantiskt sortiment som Amazon får närmast ses som orimligt. Men Baird är kritisk till fler saker än Jet.coms utbud, bland annat är hon missnöjd med den produktinformation som sajten tillhandahåller.

– Ju mer information en återförsäljare kan erbjuda om en produkt, desto mer troligt är det att produkten säljer, säger Nikki Baird.

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.