ANNONS

E-handeln håller Deutsche Post på rätt kurs

E-handeln håller Deutsche Post på rätt kurs

Den tyska logistikjätten levererar ett rekordkvartal. Mycket tack vare en ökad onlinehandel.

ANNONS

Deutsche Post, som nyligen köpte upp brittiska UK Mail, har släppt sin rapport för årets tredje kvartal och kan under perioden visa upp en omsättning på 13,9 miljarder euro. En ökning med 3,9 procent. Samtidigt gör post- och paketdistributören en vinst på 755 miljoner euro (EBIT).

En rejäl ökning jämfört med samma period förra året då vinsten landade på 197 miljoner euro och Deutsche Post konstaterar i sin rapport att de senaste tre månaderna är bolagets starkaste tredje kvartal någonsin. Något som ska vara mycket tack vare e-handeln.

E-handeln fortsätter att leverera

Precis som på flera andra håll sjunker brevvolymerna för Deutsche Post men e-handelsleveranserna fortsätter att öka. Intäkterna inom hela post-segmentet gällande e-handel ökade med 4 procent till 4 miljarder euro. Tittar man bara på paketen ska e-handeln stått för en ökning med 11,6 procent och landade på 1,7 miljarder euro.

– Den starka utvecklingen visar att vi har rätt prioriteringar. Vi tar en alltmer aktiv roll i den dynamiska utvecklingen av e-handeln över hela världen och fortsätter att investera i detta segment, säger Frank Appel, VD på Deutsche Post DHL Group.

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.