ANNONS

Google vill ta Sveriges korvmojar Online

Google vill ta Sveriges korvmojar Online
ANNONS

Google tillsammans med Företagarna, Telenor, Binero och Posten skall i initiativet "Ditt Företag Online" få tusentals företag i Sverige att börja med e-handel, eller i alla fall att gå online. I deras presentationsvideo för tjänsten nämner de bland annat verksamheter som en Korvmoj, Bilverkstad, Revisionsbyrå, Frisörsalong och Blomsteraffär. Det handlar alltså om att få alla olika företag online.

Det som erbjuds är det ni ser nedan och vi har försökt luska ut vem som står för vad. Allt listat är gratis under den angivna perioden:

  • Binero: Domän och hemsida i ett år och e-handel i 3 månader.
  • Posten: Logistiklösning för e-handel
  • Telenor: Mobilt bredband i 3 månader
  • Google: En månads sökord, värde upp till 5000kr via sökordsfixaren
  • Företagarna: Vi gissar på utbildningar och deras nätverk

Annonseringen hos Google sker via sökordsfixaren.se vilket är Postens tjänst som drivs med hjälp av Keybroker. Du kan dock sköta det själv men då får du endast 500 kronor i adwords om vi förstått det hela rätt. Bindingstiden på sökordsfixaren är 2 månader.

Vad är det för E-handel

Vad är det då för e-handel som Binero står för. Vi fick leta en hel del innan vi fann referenser till Binero b'Easy. Detta ser ut att vara ett enkelt gränssnitt för att skapa hemsidor med färdiga mallar. b'Easy har även olika tilläggsmoduler där en av dem är just e-handel. Det är ganska intressant att hemsidan för Ditt Företag Online refererar till e-handel som just en liten enkelt sak man kan lägga till.

Företagarna gissar vi erbjuder sitt nätverket och de olika utbildningar som kommer att ske för tjänsten. Vi blev igår inbjudna till kick-offen för detta projekt. Andreas Svenungsson ifrån Google skrev följande:

"Imorgon bitti kl 9 sparkar vi loss Sveriges största digitala företagsinitiativ någonsin. Målet är ambitiöst - att få tusentals företagare att tillvarata på möjligheterna med internet."

Det ska ha ha tagit plats i Gamla Stans Polkagriskokeri med följande deltagare: IT minister Anna-Karin Hatt, Företagarnas vice ordförande Monica Lindstedt, Stina Honkamaa ifrån Google, Andreas Falkemark - Posten, Mats Lundqvist - Telenor och givetvis polkagrisföretaget.

Är detta något nytt?

Nej, Google har pysslat med detta i USA och vad vi vet har det haft ganska bra genomslag. De väljer ofta små gulliga företag, som affischnamn, vilka de sedan guidar igenom e-handelsdjungeln och ser till att de börjar sälja saker på nätet. Gamla Stans Polkagriskokeri är enligt Google "Ett litet familjeföretag som själva vill gå online men länge sett stora hinder". Stina Honkamaa, som är VD för Google Sverige, har följande att säga om Ditt Företag Online:

- Risken är att den starka efterfrågan från de svenska konsumenterna går våra företagare förlorad då de istället vänder sig till företag med e-handel utanför våra gränser. Samtidigt vet vi att många små- och medelstora företag upplever att tröskeln för att komma igång är för hög. De saknar kunskap om vad internet kan göra, har inte resurser nog för att starta eller förvalta sin onlinenärvaro eller tror helt enkelt inte att internet kan bidra till vidare utveckling eller tillväxt. Vi vill nu gemensamt få bort dessa hinder och konkret hjälpa våra företagare att komma igång.

Detta är förmodligen anledningen till att e-handel refereras till på ett så enkelt sätt på deras sida. De har tänkt göra e-handel så smärtfritt som möjligt för de små företagen och samtidigt sälja adwords. Vi lämnar er här med deras affischnamn Polkapojkarna:

Mer information om Ditt Företag Online finner du här på deras hemsida. Google har även bloggat om detta på sin svenska blogg. De släppte även nu i skrivande stund ett pressmeddelande vilket ni finner här.

Uppdatering:
Vi fick precis en debattartikel, tidigare publicerad i Dagens Industri, att lägga upp på vår sida. Denna finner ni här (.pdf).

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se