ANNONS

Adlibris merförsäljningsplan: Läkemedel i kundernas paket

Adlibris merförsäljningsplan: Läkemedel i kundernas paket
Linnéa Wiklund är informationschef på Adlibris
Foto: Michell Grönlund/Ehandel.se

Har lämnat in en ansökan till Läkemedelsverket.

ANNONS

Godis, blöjor och - receptfria läkemedel. Det är några exempel på saker som Adlibris inom kort hoppas kunna merförsälja till sina kunder. Planen är att kunderna i samband med bokköpet ska kunna lägga till helt andra typer av produkter i samma beställning.

- När vi ändå är på väg hem till kunderna så kan vi lika gärna se vad vi mer kan göra för dem, säger Adlibris informationschef Linnéa Wiklund till Ehandel.se.

Hon jämför med aktörer som Pressbyrån och 7-Eleven, och tänker sig att Adlbris kunder skulle kunna få ta del av ett liknande extra-sortiment.

- Det är den typen av "convenience store"-utbud som vi tittar på. Saker man tar med sig på vägen.

"Utforskar ett möjligt utbud"

För att få sälja receptfria läkemedel krävs ett tillstånd från Läkemedelsverket. Adlibris har redan skickat in en ansökan, vilket tidningen Market var först med att berätta om. 

- Så det här är inget som har kommit igång än. Just nu handlar det mest om att utforska ett möjligt utbud, säger Linnéa Wiklund.

När tror ni att det här kan bli verklighet?

- Det vet vi inte än, vi är lite nya på det här. Men vi är i alla fall igång och tittar på möjligheterna.

Även om Adlibris som bekant ligger granne med nätapoteket Apotea i Morgongåva, finns det inga planer på att genomföra någon typ av läkemedelssamarbete aktörerna emellan.