ANNONS

Att sälja ska vara lika enkelt som att dela, via Gumroad

Att sälja ska vara lika enkelt som att dela, via Gumroad

Har du försökt sälja något på nätet och önskat att processen vore enklare än vad den är? Att det vore lika enkelt som att berätta om din nya skapelse för dina vänner på Facebook eller Twitter. Det kan det vara, och det är precis det som den nya tjänsten Gumroad handlar om. Nu slipper du krångliga nätbutiker och marknadsplatser som tar en stor del av dina surt förvärvade pengar.

ANNONS

Sahil Lavingia, en 19-årig designer och programmerare som tidigare jobbat för Pinterest och Turntable.fm satt en kväll och funderade över varför det skulle vara så svårt att sälja sina digitala alster på nätet. När det egentligen borde vara lika enkelt som att göra ett twitterinlägg.

Nog funderat, dags att skrida till verket. Efter en långhelg fullspäckad med kod såg Gumroad.com dagens ljus. Idén bakom Gumroad är enkel och kommer enligt skaparen själv att revolutionera social shopping och e-handel.

Så här fungerar det: Man väljer helt enkelt ett av sina digitala alster, sätter ett pris och laddar upp en bild. Sen skapar Gumroad en unik webbsida och allt du behöver göra är att dela med dig av adressen till dina vänner via Facebook, Twitter eller var du nu hänger på din lediga tid.


En presentationsvideo av Gumroad

Varför ska man då välja Gumroad framför en traditionell e-handel eller marknadsplatser som iStockPhoto eller ThemeForest som faktiskt lockar många potentiella kunder? För att det är enkelt. Inom ett par minuter har man lagt upp sin första produkt. Man slipper fylla i en massa uppgifter, designa en butik och fixa med betalningsmetoder.

Gumroad tar också en ganska blygsam del av försäljningen jämfört med många andra kreativa marknadsplatser, fem procent att jämföra med 40 till 50 procent. Det finns inte heller någon startavgift, månadsavgift eller transaktionsavgifter.

Vem som helst ska kunna sälja på nätet

Det som gör det hela intressant är att allt är så enkelt. Så enkelt att vem som helst kan lägga upp en digital produkt. Det finns även möjlighet att sälja fysiska artiklar som t-shirts.

Det finns ingen central sida för alla produkter som är till salu via Gumroad så det kan vara en klar fördel att ha många vänner eller följare på Facebook, Twitter eller sin blogg. Annars är det nog svårt att få försäljningen att skjuta i höjden.

Gumroad drog nyligen in 7 miljoner dollar i kapital för att förenkla säljandet på nätet. Denna startup likt Tictail är ett av flera nya företag som försöker ta e-handeln till gemene man. Vill ni kolla in Gumroad gör ni det här.

 

Källa: wired,
fastcompany

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.