ANNONS

Miinto.se – ett skyltfönster för små butiker

Miinto.se – ett skyltfönster för små butiker

Miinto´s affärsidé har redan gjort succé i Danmark och Norge. Efter ett år i Sverige har man nu över 200 000 besökare i månaden och omsatte 6 miljoner kronor under det första kvartalet. Deras idé bygger på att samla produkter från små klädbutiker runt om i landet på sin sajt, och ge dem en chans att konkurrera med de stora kedjorna.

ANNONS

– Vår affärsidé bygger på att alla ska ha möjlighet att handla från alla butiker i landet. Alla ska kunna handla från de små butikerna med lokala varumärken och produkter. Att samla dem på ett ställe tjänar både kunderna och butikerna på, säger Daniel Linder, VD på Miinto.se

Miinto.se tillhör den danske koncernen Miinto.dk som även har verksamhet i Norge, England, Irland och Holland. Nyligen lanserade man även sitt koncept på den amerikanska marknaden.

I Sverige öppnade Miinto.se i maj 2011, och man har i dag drygt 27 000 produkter och 3000 varumärken från 400 olika butiker på sin sajt. Konsumenten kan handla från flera olika butiker på sajten men betalar endast en fraktkostnad.

Små butiker får smaka på E-handelns tillväxt

Målet är att små butiker ska få en större chans att överleva och öka sina intäkter. Butiken By Ulvsbygården i Värmländska Sunne är en av butikerna som markant ökat sin försäljning sedan de anslutit sig.

– Hade vi inte gått med skulle inte vår butik ha överlevt. Vi klarar oss inte utan Miinto.se och har sedan vi anslöt oss i oktober förra året ökat vår omsättning men minst 35 procent, säger By Ulvsbygårdens butikschef Linda Abrahamsson och fortsätter.

– Vi lever lite i en David-Goliat miljö, vi små mot de stora modevaruhusen. Men genom den nya sajten når vi nya kunder utanför Sunne.

Tidigare i år bytte man namn från meinto.se till miinto.se som är det internationella koncernnamnet och som systerbolagen heter i Danmark, Norge, USA, England, Irland och Holland. Detta ska vara ett delmål i en större internationell strategi.

- Vi kommer att arbeta med samma profil i alla länder för att skapa större varumärkeskännedom. Det ska bli väldigt roligt att se hur konsumenterna reagerar då de ser samma instore material i en butik i London som de sett i en butik i Malugn eller Ystad, säger Lin Eriksson, Marknadschef på Miinto.se.

 

Källa: press

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.