ANNONS

Ta det kallt, Tesco hjälper dig att fixa biffen

Ta det kallt, Tesco hjälper dig att fixa biffen

Alla har vi väl haft den där gnagande känslan på planet hem från semestern. Något som lämnar oss med valet att stanna till på vägen hem från flygplatsen för att handa det mest nödvändiga, eller vänta och se vad som lurar i kylskåpet när vi kommer fram. Nu ska den brittiska dagligvarukedjan Tesco ha löst detta problem.

ANNONS

Under två veckor står det på flygplatsen Gatwicks norra terminal virtuella shoppingväggar utplacerade där resenärer kan beställa färskvaror lagom till hemkomsten.

Med hjälp av telefonen och Tescos mobilapp kan flygresenärerna välja bland 80 olika produkter som finns avbildade genom att scanna streckkoder. Varorna levereras sedan hem till dörren, upp till tre veckor efter beställningen.

Man vad händer om flygbolaget kursar och resenärerna blir sittande i Nueva Estocolmo på Gran Canaria? Ingen fara på taket, enligt Tesco ska det också gå att kontakta dem och ändra leveranstiden om hemresan blir försenad.

– Det här handlar inte om att flytta kunder från en kanal till en annan utan om ny tillväxt, säger Ken Towle, chef för Tescos e-handel.

Fler väggar vid andra knutpunkter

Den virtuella shoppingväggen på Gatwick är inte Tescos första försök på området. Under förra året öppnade man virtuella affärer i Sydkorea vid bussplatser och i tunnelbanor, något som uppenbarligen gick så pass bra att man nu tar konceptet till Storbritannien. Bara i Seouls tunnelbana har hittills 55 000 personer handlat matvaror via den virtuella väggen.


Tescos experiment i Seouls tunnelbana

På Tesco säger man att om det slår väl ut på Gatwick kommer Tesco sannolikt att bygga fler väggar vid knutpunkter för pendlare.

– Vi tror inte att det här är en fluga, det är en smak av framtiden. År 2016 kommer 90 procent av alla mobiler att vara smartphones. Vi gör detta för att få feedback från våra kunder, vårt mål är att göra deras liv så enkelt som möjligt, säger Mandy Minichiello, marknadschef på Tesco.

– Vår verksamhet i Korea har lärt oss mycket om hur konsumenter och teknologi förändrar hur vi handlar. Det har gett oss en chans att titta in i framtiden och prova nya spännande koncept. De virtuella shoppingväggarna blandar ”bricks and clicks”, och förenar vår kärlek till bekvämligheten med att handla på nätet, säger Ken Towle.

 

Källor: BBC, Brand Republic

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.