ANNONS

Target lanserar varumärken enbart för nätet

Target lanserar varumärken enbart för nätet

Den amerikanska lågpriskedjan Target gör ytterligare försök för att öka sin konkurrenskraftighet jämfört med sina rivaler på nätet. Target lanserar nu sex nya varumärken som man endast kommer att erbjuda till försäljning i sin nätbutik.

ANNONS

Target har tidigare gått ut med att man under 2013 kommer att prismatcha sina konkurrenter. En pris-policy som ska hjälpa dem i konkurrensen med näthandeln som under de senaste åren påverkat deras försäljning negativt.

Nu skruvar lågpriskedjan upp tempot ytterligare, och lanserar sex nya varumärken inom kategorin kläder och heminredning som bara kommer att vara tillgängliga på nätet.

– Kampanjen är ett led i våra ansträngningar att ge kunden en köpupplevelse på nätet som liknar den de får i våra fysiska butiker. Vi är väldigt exalterade över våra nya varumärken och hur de kommer att hjälpa oss att ytterligare urskilja oss från andra återförsäljare på nätet. Vi vet att våra kunder handlar allt mer på nätet, så vi vill erbjuda gästerna något nytt, unikt och oväntat, säger Theresa Schmidt, divisional merchandise manager på Target.

Ingen lyckad strategi enligt vissa

Targets nya strategi får blandade recensioner av branschanalytiker. Det finns de som ser positivt på tilltaget, som Jim Okamura, detaljhandelskonsult i Okamura Consulting. Enligt honom ger det kunden en känsla av att det finns ett annat produktutbud på nätet.

– Den här strategin är inte nödvändigtvis bra för alla typer av återförsäljare, men det passar absolut Target. De har alltid varit bra på att lyfta fram sina varumärken i sina butiker, och det här är en förlängning av den strategin till sin relativt nya och snabbt växande webbplats.

Men det finns även de som inte tror att det här är rätt väg att gå.

– Jag kan inte tänka mig att detta är en varaktig strategi från Target. Att bara erbjuda vissa varumärken och varor på nätet känns inte riktigt vettigt, säger Paula Rosenblum från konsultfirman Retail Systems Research.

Hon menar på att det är mer logiskt för ett företag som Target att använda nätet för att testa nya koncept och efterfrågan, eller för att rensa ut produkter som inte passar i butikerna. Men det har Target inga planer på, även om man inte utesluter det på lång sikt.

– Vi tror att detta skiljer oss från andra återförsäljare på nätet. Men vi utvärderar alltid alternativen för att lägga till saker till våra butiker, så det är en möjlighet, säger en talesman för Target.

Källa: Internet Retailer

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.