ANNONS

Svenska Loop54 ska väcka kundernas upptäckarlust

Svenska Loop54 ska väcka kundernas upptäckarlust

Vi har fått en ny utmanare på produksökmarknaden. Ett relativt nystartat svenskt företag säger sig vara redo att leverera en sökmotor till e-handlare som skall öka deras konvertering, från sök till köp, med 30-50 procent.

ANNONS

Den senaste tiden har vi ägnat en hel del spaltmeter åt Apptus och deras intåg hos många stora e-handlare. Det blir allt vanligare att e-handlare outsourcar sökmotorn och automatiserar kampanjfunktioner.

Nu stiger företaget Loop54 in och säger sig vilja ha en del av kakan, och förstås öka konverteringen. Deras sök ska även slå Apptus i vissa fall.

Bakom företaget står ett gäng civilingenjörer och en matematiker. Förmodligen en smart kombination när vi snackar algoritmer och sök.

Loop54 lanserade sin produktsök sommaren 2012 och har redan lockat till sig en del stora kunder och nu senast är det Lagerhaus e-handel som fått ta del av den.

- För oss på Lagerhaus är det viktigt att våra kunder snabbt och lätt hittar vad de söker och kanske till och med något de inte visste att de behövde. Vi är övertygade om att vår implementering av Loop54s sökmotor kommer att bidra till detta, säger Tomas Svärd, E-handelschef på Lagerhaus.

Precis som Apptus strävar Loop54 att efterlikna en fysiska butik i viss mån. Deras nya sökmotor skall väcka upptäckarlusten istället för att endast visa direkta sökträffar.

- Vi vill försöka återskapa den känsla man får i Lagerhaus fysiska butiker där kunden möts av en hel hylla fylld med produkter som är relevanta till den produkt som söktes. Om jag letar efter tårtpapper ska det kännas som att jag står där vid partyhyllan!, säger Mike Odin, CPO på Loop54.

Fokus ligger nu på E-handel

Loop54 har även gjort söklösningar för bland annat C-more Play (f.d. Canal+) och deras arbete inom videosöken har förmodligen legat till grund för en del smarta lösningar. Robin Mellstrand på Loop54 förklarar hur det kan fungera.

"Kund söker efter "sällskapsresan" hos en kund som har filmer. En vanlig motor (jämför t.ex. Apptus som har Viaplay) hittar då filmerna Sällskapsresan 1& 2. Men när vi tänker på sällskapsresan, så tänker vi ju även på filmerna Hälsoresan, Den Ofrivilliga Golfaren etc. Men om man inte specifikt gått in och taggat metadatan för dessa filmer med "sällskapsresan" så kommer en vanlig motor inte att hitta dessa titlar. Vår motor jobbar dock på ett annat sätt så vi hittar även dessa filmer och kan presentera dessa direkt, och även andra filmer som kan vara intressant för samma kund som t.ex Göta Kanal."

Även om de också gör söklösningar för olika internettjänster meddelar de att fokus nu ligger på e-handel. Loop54 säger sig vilja röra om lite i sökmotorgrytan och de tror sig ha de rätta verktygen.

Mer konkurrens på sökmotormarknaden kan förmodligen inte vara fel, speciellt när allt fler e-handlare väljer att ta in söken utifrån. Vi önskar The Loop54 Group lycka till.

 

Källa: Press

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se