ANNONS

Ökad handel på nätet ger ökad trafik i städerna

Ökad handel på nätet ger ökad trafik i städerna

E-handeln ökar, men så gör även antalet godstransporter. Enligt en ny undersökning kommer trafiken i stadskärnor och bostadsområden att öka de närmaste åren, mycket till stor del på grund av näthandeln.

ANNONS

Under 2012 ökade e-handeln i Sverige med 14 procent jämfört med föregående år, och omsatte cirka 31 miljarder kronor. Näthandeln väntas öka i rask takt och år 2025 kommer e-handeln att omsätta 105 miljarder kronor med en ökning på 5 procent årligen. Det enligt Carina R Nilsson, seniorkonsult vid WSP Analys & Prognos.

– Enligt våra prognoser kommer e-handeln för sällanköpsvaror uppgå till 25 procent av sällanköpsvaruhandelns hela omsättning år 2025. Dagligvaror uppskattas omsätta 16 miljarder år 2025 ,och utgöra 5 procent av dagligvaruhandelns omsättning. Idag är den mindre än 1 procent.


Men att e-handeln ökar verkar inte bara föra något gott med sig. Hon menar också att handeln på nätet inneburit en rad nya handelsmönster och förändrade transportvägar och att det i framtiden kommer att ge ökade stadstransporter.

Godstransporterna kommer att öka i stadskärnor och bostadsområden. Enligt WSPs prognos kommer inte hemleveranserna att öka men e-handeln via ombud och utlämningsställen antas öka med 107 procent gentemot traditionell handel.


– Tvärtemot vad man skulle kanske tro är e-handeln störst i storstäder, där det finns större utbud inom traditionell handel.


E-handel skapar nya resmönster

Undersökningen visar också att våra resmönster förändras. Många besöker en butik för att kolla på en vara men beställer den sedan på nätet.
 Och även om en del av näthandeln hoppar över grossistledet och går direkt till konsumenten, så kommer många varor fortfarande gå via butik, en grossist som mellanlagrar varan och ett ombud som tillkommer vid e-handel.

– E-handeln blir svårare att definiera.
Försäljningskanalerna blir fler, butiker bedriver e-handel och begagnathandeln växer. E-handeln blir successivt en integrerad del i traditionell handel, med egna försäljningskanaler, säger Carina R Nilsson.


Och att e-handeln skulle slå ut traditionella butiker i någon större omfattning tyder inte undersökningen på.


– Det finns inget tydligt samband mellan ett minskat utbud av traditionella butiker och mer e-handel.
Undersökningen som utgår från en svensk medelstor stad på cirka 100 000 invånare med en terminal utanför staden, visar att transportarbetet inom staden blir betydligt större med e-handel. Transporterna blir mer direktstyrda, men samtidigt mer frekventa.

Något som ökar risken för utsläpp i en miljö där befolkning och politiker snarare tvärt om vill minska utsläppen av både koldioxid och partiklar. 
Och här ligger en stor utmaning för logistiker enligt undersökningen.

Källa: Intelligent Logistik

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.