ANNONS

En halv miljon abonnerar på Webb-TV, Netflix är störst

En halv miljon abonnerar på Webb-TV, Netflix är störst

Valfriheten har aldrig varit större när det gäller traditionell TV och on-demand-tjänster. Men konkurrensen hårdnar och enligt aktörer inom tv-marknaden kommer endast de som kan erbjuda det bästa utbudet och paketeringen att överleva i slutändan.

ANNONS

Utvecklingen inom rörlig bild går fort och på kort tid har det dykt upp ett flertal aktörer och tjänster som slåss om kunderna. Allt fler svenska hushåll abonnerar på webb-tv, eller video-on-demand, och i mars i år uppgick den siffran till en halv miljon.

Störst på den svenska marknaden är i dagsläget Netflix men bland konkurrenterna finns bland annat HBO, Viaplay och svenska Voddler.

– Tillväxten av webb-tv-abonnemang är anmärkningsvärd. Den har gått mycket snabbare än lansering av andra betal-tv-plattformar som till exempel satellit-tv eller det digitala marknätet. För tv-industrin som helhet är det som händer nu högintressant, säger Natalia Borelius på Mediavision.

Utbud och paketering

Men även om det är bra för konsumenten med många valmöjligheter är det knappast något som är hållbart i längden. Myndigheten för radio och tv och Konkurrensverket har låtit konsultföretaget Stelacon kartlägga och analysera hur marknaden för rörlig bild ser ut idag. Och enligt den studien finns det en risk för överhettning på marknaden.

I alla fall enligt aktörer inom tv-marknaden som menar att endast de som kan erbjuda det bästa utbudet och paketeringen kommer att överleva i slutändan.

Video-on-demand-tjänsterna är dock här för att stanna och ökar konstant. Valmöjligheten för konsumenten att kunna se sina favoritprogram när de själva vill är något många längtat efter. Hittills har inte de nya tjänsterna haft någon påverkan på linjärt tv-tittande. Enligt studien har de tvärtom lett till en positiv konkurrens, men det kan bli ändring på det i framtiden.

Påverkar reklammarknaden

Även om så kallad "lägerelds-tv" med populära program på bästa sändningstid förutspås ha fortsatt stor betydelse, blir det samtidigt allt viktigare för de etablerade tv-aktörerna att även erbjuda on-demand-tjänster.

– Traditionell tv står sannolikt inför en strukturförändring. Nya typer av aktörer på marknaden och minskande reklamintäkter sätter press på de etablerade aktörerna att anpassa sig till kundernas önskemål om flexibilitet och valfrihet. De aktörer som anpassar sig kommer behålla sin plats i tv-landskapet, kan man läsa i rapporten.

Enligt rapporten kan on-demand-tjänsterna främst bli ett hot mot reklamfinansierad linjär tv. Skulle det traditionella tv-tittandet minska, till förmån för on-demand, kan det påverka reklammarknaden och i slutändan även TV-kanalerna.

Källa: Dagens Media (1, 2)

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.