ANNONS

Tyskarna älskar stort utbud och trygghetssymboler

Tyskarna älskar stort utbud och trygghetssymboler
ANNONS

Betalleverantören Klarna håller på att ta sig an Tyskland. Då kan det givetvis vara bra att känna till hur landets e-handel fungerar. Därför har Fredrik Lennström, tillsammans med en tysk Klarna-kollega, rotat i statistik gällande näthandeln i Tyskland.

Tyskarna har tydligen en stark tradition av postorder med aktörer som Otto och Neckermann. Det kan även vara anledningen till att de gillar Amazon som är den största nätaktören i landet, vilket vi rapporterat om tidigare.

De mest framgångsrika nätbutikerna skall vara de som har ett stort utbud (Amazon, Otto) och hela 37 procent av e-handelns omsättning genereras av de 10 största nätbutikerna.

Tyskarna sägs även älska trygghetsmärken och 27 procent av de 1000 största e-handlarna använder trygghetssymbolen EHI Geprüfter Online-Shop. Men även andra symboler används och allt fler små butiker sägs skaffa trygghetsmärken.

Mer information om den tyska e-handelsmarknaden finner ni här på Klarnas blogg.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se