ANNONS

E-handel i Ryssland, nya möjligheter och nya hinder

E-handel i Ryssland, nya möjligheter och nya hinder

Vid en expansion väljer de flesta svenska e-handlare Norden som första destination. Därefter är kulturellt lika länder som Tyskland och Holland ofta nästa steg. Ryssland däremot, är det få e-handlare som tar sikte på, det trots att det geografiska avståndet till denna jätteekonomi inte är mycket längre än till Tyskland.

ANNONS

Orosmomenten är många när det är dags att expandera. Särskilt om man ska ge sig in ett land som Ryssland, men det är något som inte stoppat Rocket Internet. Deras e-handelssajt Westwing är etablerat i 10 länder, men den ryska e-handeln är en av de som växer snabbast.

Deras fokus ligger på möbler och inredning som säljs genom en ”medlemsklubb” på nätet och riktar sig till den köpstarka ryska medel- och överklassen. Nyligen har man tagit in över 80 miljoner dollar i riskkapital för att växa ytterligare och i en intervju med Ve Interactive, berättar Gregory Gorelik, Managing Director på Westwing.ru, hur e-handel i Sverige och Ryssland skiljer sig åt.

– En stor skillnad är avsaknaden av seriösa tjänsteleverantörer När man nått en viss storlek måste man bygga en egen leveransflotta, lager och så vidare. Annars uppstår risken att man hamnar i en beroendeställning, som gärna utnyttjas av dessa ”partners”.

Västerländska aktörer missgynnas

Logistiken är också ett stort problem enligt Gorelik, och att importera varor till Ryssland och fortfarande vara konkurrenskraftig är svårt.

– Västerländskt bolag som spelar enligt regelboken missgynnas eftersom lokala konkurrenter hittar ”andra vägar” kring tullavgifter och skatter. Detta leder till att vi har svårt att konkurrera med vissa varor. En fördel är däremot att det fortfarande är väldigt många varor och produkter som vi kan vara först med att erbjuda på den ryska marknaden, vilket gör att vi kan ha stora marginaler då vi erbjuder något unikt.

Medelklassen i landet växer snabbt och e-handeln ännu snabbare, mycket tack att allt fler får tillgång till Internet. Det är fortfarande många koncept som helt saknas på marknaden, och med rätt idé och utförande så finns det enorma möjligheter. Men det finns också skillnader i de ryska kundernas beteende.

– Folk Googlar inte utan största sökmotorn är Yandex.ru. Vidare är det största sociala nätverket Vkontakte.ru. Det går alltså inte att göra samma sak som i väst utan all marknadsföring måste anpassas efter de lokala spelreglerna. Affiliatenätverk och liknande finns, men de ligger fortfarande långt efter Europa i både funktion och täckning, säger Gregory Gorelik.

Funktionaliteten långt efter

En snårig byråkrati är också något som många svenska e-handlare förknippar Ryssland med, något som också stämmer till viss del.

– Det kan tyvärr vara ganska krångligt. Ryssland är ett land som fortfarande kräver att alla dokument ska ha en stämpel för att anses vara giltiga. Det finns dock väldigt många duktiga jurister och konsulter som kan hjälpa till med alla nödvändiga processer, och denna arbetskraft är relativt billig i Ryssland.

Gregory Gorelik säger också att Ryssland ligger långt efter USA och Sverige när det kommer till e-handelns funktionalitet.

– Ryssland ligger väldigt långt efter. Många stora sajter ser funktions och designmässigt ut som något man knackade ihop på datakunskapen på gymnasiet. Ett tydligt exempel är cian.ru, den dominerande sajten inom lägenhetsförmedling med miljoner besökare, och då gick den ändå igenom ett ansiktslyft i år, säger Gorelik.

Trots många fallgropar finns det ett antal svenska aktörer som gett sig in i Ryssland. Bland annat Avito.ru, en Blocket-liknande sajt och Yell.ru som tillhandahåller recensioner har med hjälp av Kinnevik lyckats bra. Tidigare i vår berättade även Babyshop att man har siktet inställt på Ryssland.

 

Källa: Press

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.