ANNONS

Ny begagnatsajt satsar på äkta märkesvaror

Ny begagnatsajt satsar på äkta märkesvaror

Det är nog både en och två som gått på en nit när de shoppat begagnat på nätet. Särskilt när det rör sig om lite mer lyxiga märken där det förekommer en hel del piratkopior i omlopp. Därför startades e-handelssajten Lollipuff som ett motgift.

ANNONS

Ett av de största problemen med att köpa designerkläder på auktions- eller begagnatsajter är att det kan vara svårt att avgöra om produkten är äkta eller en kopia. Och även om allt fler sajter jobbar för att få bort kopiorna är det inte alltid man lyckas.

Lollipuff.com säger man sig dock ha löst det problemet med ett eget system där man ser till att kontrollera allt som säljs på sidan. Med hjälp av mänsklig expertis och en patentsökt process säger sajten att man kan säkerställa att det som hamnar på sajten är äkta varor.

– Ofta läggs det upp falska bilder på eBay så att köparna tror att det de köper är en äkta designerväska. Vi använder oss av speciella kodnummer som garanterar att säljaren tagit bilderna själv. Vi ber också om specifika och detaljerade bilder som man inte kan hitta på en falsk väska, säger sajtens grundare, Fei Deyle.

För besväret tar Lollipuff 7 procent av varje transaktion och i våras såldes det varor för drygt 15 000 dollar varje månad via sajten. Det trots att man bara varit igång drygt tre månader och utan marknadsföring.

Endast fyra varumärken

För tillfället har Lollipuff valt att fokusera på fyra designermärken. Skor från Christian Louboutin, väskor från Chanel och Balenciaga, samt Herve Leger när det kommer till klänningar. I stället för att satsa på bredd som många andra liknande sajter, vill man till en början hellre gå på djupet.

– Sajten satsar på marknadspenetration, inte räckvidd. Det kan verka alltför exklusivt att satsa på en typ av kund. Men de varor som säljs har en hög prislapp, även vid återförsäljning. Designerobjekt sjunker egentligen inte i värde. Vi har en klänning som har sålts fyra gånger på sajten för runt 300 dollar, säger Fei Deyle.

Hon säger också att det förtroende som uppstår mellan sajtens köpare och säljare är något unikt för just dem. Ofta återkommer både säljare och köpare vid flera tillfällen och i motsatt roll. Något som gör att beskrivningen av produkterna sällan är skönmålande bara för att lyckas sälja, snarare är de väldigt uppriktiga.

Men även om marknadspenetration är det nuvarande målet, så planerar Lollipuff att expandera vidare från det fåtal märken som de har på sajten i dag.

– Genom att lyckas förmedla de hetaste märkena först, kommer vi att lyckas med alla andra också, säger Fei Deyle.

Källor: Mashable, TechCrunch

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.