ANNONS

LinkedIn uppvaktar företag med Showcase-sidor

LinkedIn uppvaktar företag med Showcase-sidor
ANNONS

Det sociala nätverket som satsar på affärskontakter, LinkedIn, har tidigare lanserat företagssidor. Dessa var dock lite tråkiga och inte direkt säljande. I ett försök att vara mer kommersiella, vilket förstås passar i ett affärsnätverk, har LinkedIn nu öppnat upp för mer säljande företagssidor kallade Showcase Pages.

Ett exempel skulle vara att Samsung skapar olika sidor för sin TV-division, Mobila enheter och alla andra branscher de är verksamma i. Men först ut är Microsoft med en sida om Office, och HP med en sida om sina datacenter.

Showcase-sidorna skall vara gratis men innehållet på sidorna kan annonseras ut i det sociala nätverket och därigenom kan LinkedIn dra in en del pengar. De verkar alltså vilja uppmuntra till att skapa innehåll på sajten som sedan enkelt kan spridas, mot betalning. Det är förmodligen även att sätt att skapa mer interaktion i nätverket mellan medlemmar som kan visa vad de gillar och sprida information om olika företag.

Hur attraktiva dessa Showcase-sidor är för e-handlare återstår att se. Vi gissar att det främst är B2B-företag och de som säljer olika tjänster som kan dra nytta av dessa nya sidor. Det är i alla fall tydligt att LinkedIn vill skapa mer värdefullt innehåll på sajten och nya kopplingar mellan medlemmar och företag.

 

Källa: Press

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se