ANNONS

Modehandeln på nätet tog fart under februari månad

Modehandeln på nätet tog fart under februari månad

Försäljningen av kläder på nätet tog sig något under februari månad och ökade med 1 procent jämfört med samma period förra året. Trots det har försäljningen via nätet minskat med 1,2 procent hittills i år. Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

ANNONS

Svensk Handel Stil har släppt sitt Stilindex för februari månad. En rapport som mäter försäljningstillväxten i fackhandeln och ger en indikation på försäljningsutvecklingen. Årets första månad var ingen munter läsning för landets e-handlare, men i februari ser det något bättre ut.

För även om försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 1,6 procent jämfört med samma månad förra året. Ökade försäljningen av kläder som säljs via e-handel med 1 procent.

– Februari är den minsta försäljningsmånaden på året, inklämt mellan vinterns slut och innan vårhandeln kommit igång, varför inga slutsatser egentligen kan dras av utfallet. E-handeln hade en ökning, om än blygsam, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Mars väntas bli bra

Från och med januari i år redovisas även e-handelsförsäljningen i Stilindex och sett till utvecklingen hittills i år, januari-februari, har försäljningen av kläder via nätet minskat med 1,2 procent. Men mars kan bli en intressant månad enligt Sandström.

– Förra året var månaden en rysare för hela sällanköpshandeln med en minskning för skor på nästan 23 procent och för kläder närmare åtta procent. I år kommer mars, med stor sannolikhet, att visa plussiffror både med tanke på fjolårets siffror och på att påsken i år infaller i april. Påsken har, i motsats till vad många tror, en negativ inverkan på sällanköpshandeln, säger Mikael Sandström.



Källa: Press

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.