ANNONS

Att sticka ut i mediebruset

Att sticka ut i mediebruset
ANNONS

Vi läser otaliga pressmeddelanden varje dag och om vi ska vara ärliga så är de flesta helt värdelösa. Ibland använder även folk pressmeddelande-tjänsten MyNewsdesk endast till att länka till sin butik för att få SEO-effekt, dvs noll nyhetsvärde.

Hur gör man då för att få uppmärksamhet? Man måste givetvis stå ut i mängden. Nu tänkte vi ta upp ett exempel på en person som lyckats få vår uppmärksamhet. Kanske att han inte kommer lyckas i gammelmedia men på Internet tycker vi det är klockrent.

Mannen heter Johannes Fritz och driver butiken ZupperStore. Första gången vi besökte butiken var vi övertygade om att personen bakom sidan inte hade alla hästar hemma. Sakta men säkert började han dock vinna vårt hjärta med lite annorlunda pressmeddelanden.

Nu senast har Johannes börjat satsa på YouTube-filmer och han har detta att säga i ett pressmeddelande:

"Johannes Fritz, medgrundare och styrelseordförande för ZupperStore har bestämt sig! Kung på nätet ska Zupperstore bli!

- Som en äkta småländsk entreprenör har jag kopplat in en hemlig gerillareklambyrå för att producera Sveriges bästa reklamfilmer någonsin. Varje vecka kommer jag att lansera mina filmer på YouTube, den enda kanal man kan visa reklamfilm på. Se den fantastiska reklamfilmen här.

Att ha reklamfilm via en TV-kanal är bara för pensionärer säger Johannes Fritz med glimten i ögat! Det är via Youtube man når sina kunder idag.

- Zupperstore har idag massor av produkter, rakgrejor, munvård, golf, mössor och mera. Jag fokuserar på att bygga ett bra och djupt segment och varje dag upptäcker kunder butiken. Visionen och målet är klart, att ge bra produkter till bra priser till konsumenterna.

Resan till att bygga Sveriges största e-handelsbutik har bara börjat."

Detta meddelande skickades även till tv-kanaler som TV4 och SVT. Att Johannes ensam styr skeppet är nog också ganska självklart. Vi kan dock inte annat än beundra Johannes entusiasm och drivkraft. Att kränga tandborstset som i denna film nedan kan inte vara lätt på nätet.

Men att inte se svårigheterna och istället se möjligheterna är en bra egenskap att ha vid ehandel. Vad försöker vi då egentligen säga? Helt enkelt att ni måste skriva roligare pressmeddelanden så att vi inte har tråkigt på jobb.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se