ANNONS

Glöm inte att A/B-testa din E-handel

Glöm inte att A/B-testa din E-handel
ANNONS

Vi har på senare tid snubblat över en sida vid namn Which Test Won som A/B-testar e-handelsfunktioner. De visar ett nytt test varje vecka, som redan har genomförts, sedan ska vi besökare gissa vilken version som gav bäst konvertering. Låt oss direkt säga att det inte alltid är det resultat som man önskar som kommer ut som det vinnande. Det är snarare lösningar som man ogillar och intutionen säger borde vara katastrofalt för konverteringen.

De senaste testen hos Which Test Won


Förra veckan gällde testet en anmälan till ett nyhetsbrev. Den ena versionen hade en koppling till sociala medier där man uppmärksammades om att 14.752 personer redan hade gått med. Den andra var helt ren, utan någon uppmaning. Ni finner testet här och även svaret på den version som vann.


Denna vecka handlar det om att visa en produktsida med eller utan en “lightbox”-popup som dyker upp direkt när en besökare kommer till sidan. Det är sällan vi skulle rekommendera popups på en e-handelssida. Ni finner detta test här.

Även små E-handlare bör A/B-testa

Vad Which Test Won lär oss är givetvis det att man bör testa allt, alltid. I senaste Time Magazine fanns en artikel om Googles kommande sökalgoritm-revidering som även vi skrivit om här. I Times artikel framkommer det att Google testar sextusen ändringar varje år och inför femhundra av dessa. Vi vet även sedan innan att nätbutiken Amazon konstant testar förändringar på sin e-handelssida. Om vi minns rätt var det någonstans runt tvåhundra test som hela tiden körs hos Amazon.

Vad vi vill säga är alltså att vi e-handlare måste börja A/B-testa mer och oftare. Bryan Eisenberg har innan påpekat att även små e-handlare bör testa förändringar i sin nätbutik. Den enda skillnaden är givetvis att man får köra färre och mindre test.

Världens sämsta kassa?

Något vi kommer att tänka på, gällande ovanstående diskussion, är en viss nätbutiks utcheckningsprocess som vi uppmärksammats om i veckan. Det är TVShop-klonen Tvins och deras e-handel. Om man t.ex. vill köpa deras H2O Mopp så krävs det 12 musklick och 11 kassasteg, ja du läste rätt, innan man kommer till kassan och kan börja skriva in sina uppgifter för att sedan betala.

Nu kan vi inte i vår vildaste fantasi tänka oss att detta är bra för konverteringen. Men tänk om de har testat och funnit att merförsäljningen överväger de förlorade kunderna? De säljer nämligen in tillbehör och andra artiklar på vägen till kassan.

Är vi säkra på att Tvins gör fel? Vi skulle dock aldrig sätta pengar på att deras metod är den mest optimala. Testa gärna att handla något i deras nätbutik som ni finner här.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se