ANNONS

Ofrivilliga hyllvärmare - Ett problem vi lever med

Ofrivilliga hyllvärmare - Ett problem vi lever med
ANNONS

I dag har det diskuterats försäljning, av det svårsålda, ibland e-handlarna på nätet. Katrin Lundgren har bloggat om merförsäljningsbutiker något som Mats Ingelborn följt upp med ett blogginlägg om att sälja det svårsålda. Båda dessa utgår dock ifrån en diskussion i vårt forum som Dan Nilsson startade.

Allt handlar om hur man hanterar ett stort sortiment med produkter där vissa hamnar i skymundan. Ofta är det gamla produkter, långt ner i kategorismeten, som ofrivilligt blir hyllvärmare men som fortfarande hade sålt om de exponerades.

Det föreslås många olika lösningar i den ursprungliga forumtråden. Katrin som har ett eget webbshopssystem där hon enkelt kan slänga upp nya butiker tipsar om merförsäljningsbutiker. Detta handlar om att starta upp en mycket nischad butik med en del av ditt utbud, just för att pusha dessa produker separat. Katrin skriver följande:

"Det är snabbt och  enkelt. På ca 24 timmar är butiken uppe och körs. Kostnaden per år är: Domännamn 99 kr , multishopkostnad 5940= total kostnad 6039 kr. Till det tillkommer klarnas fakturakostnad som är förhandlingsbar, och vill jag kan jag ju ta ut en fakturaavgift av mina kunder för att täcka den. Inte speciellt dyrt för ren merförsäljning för ca 50 000/ år. En tidningsannons är dyrare!"

Mats Ingelborn berättar hur även han har ett eget e-handelssystem där han redan från början tänkt på detta problem. Han berättar om hur deras system fungerar genom att låta kunderna styra vad som visas på startsidan. Detta reflekterar även det som diskuterats i forumtråden om att själva e-handelssystemet man använder måste bli smartare och utnyttja den feedback som kunder ger via sitt surfande. Mats visar, som många andra, primärt de nyaste produkterna på startsidan men sedan går det över till att lista senast köpta.

Mats trycker på det faktum att om en kund spenderar lång tid att leta djupt i kategorismeten efter en produkt, som sedan köps, så exponeras denna sedan även för andra. Detta är något som visat sig ge resultat:

"Att detta fungerar ser vi ofta då en vara som inte sålt på länge plötsligt kan beställas av flera kunder under några dagar för att sedan “falla i glömska” igen, men den kommer alltid tillbaka."

Det handlar alltså om att ge de ofrivilliga hyllvärmarna en kort tid i rampljuset igen så att de säljer. Det finns mycket man kan göra för att åstadkomma detta men några av de sakerna som tas upp av Katrin, Mats och medlemmarna i Forumet kring försäljning, av det svårsålda, är livsviktigt för de som har ett stort produktutbud.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se