ANNONS

Flyttade in hos Babyshop - tappade 84 miljoner

"Har reducerat kostnadsmassan".

ANNONS

Efter en period präglad av lagerproblematik och bristande lönsamhet, gjorde Qliro Group slag i saken och valde i juni 2017 att sälja sin nätbutik Lekmer. Köparen var konkurrenten Babyshop, som kort efter förvärvet investerade mångmiljonbelopp i att styra upp Lekmers logistik. 

Minskade förlusten

På agendan stod bland annat att slå ihop Lekmers och Babyshops logistik, vilket medförde kostnader som i sin tur innebar ett tapp i lönsamheten hos Babyshop. 

LÄS ÄVEN: Babyshop tog en smäll på 100 miljoner för att fixa Lekmer

Och nu står det klart att kostnaderna för att integrera Lekmer i Babyshop fortsatte att prägla bolaget under 2018. I Lekmers bokslut för 2018 framkommer det nämligen att omsättningen sjönk från 502,6 miljoner kronor till 418 miljoner under det aktuella året. 

Samtidigt förbättrades dock resultatet från minus 61 till minus 32 miljoner. 

Sammanslagningen av Lekmer och Babyshop Groups verksamheter har reducerat kostnadsmassan i bolaget, vilket på sikt kommer att generera lönsamhet. 

"Oförändrad hög potential"

Direkt efter uppköpet började personal inom till exempel kundservice och copywriting att flyttas över från Lekmer till Babyshop, och därefter följde den stora logistikflytten samtidigt som bolagens huvudkontor slogs ihop. Att en stor del av verksamheten nu har flyttats till andra bolag inom koncernen har bidragit till sänkta personalkostnader för Lekmers del. 

Bolagets plan är fortsatt att omstruktureringen på sikt ska resultera i lönsamhet och tillväxt.

Lekmers långsiktigt höga potential bedöms vara oförändrad.

Koncernen Babyshop Sthlm Holding AB omsatte under 2018 drygt 1,1 miljarder kronor, vilket var en ökning på 35 procent. Särskilt bra gick det för moderbolaget Babyshop, som visade upp en tillväxt på nära 60 procent. Både koncernen och moderbolaget ökade dock sina förluster till minus 129 respektive minus 44 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Babyshops omsättning ökade till över en miljard