ANNONS

Zalando: "Vet att vi har varit en del av problemet"

Rubin Ritter, en av Zalandos tre vd:ar

"En konkurrensfördel i framtiden".

ANNONS

Hållbarhet är ett högaktuellt ämne. Idag har vi redan hunnit berätta om vilka förändringar Apotea har gjort, och nu meddelar modejätten Zalando att de också tar upp kampen i sin bransch.

LÄS ÄVEN: Pär Svärdson: ”Skyddar mot vad? En direktträff av en granat?”

Idag börjar Zalando med sin nya hållbarhetsstrategi ”do.MORE” och kallar sig, från och med nu, för en koldioxidneutral verksamhet.

Under året gick företaget över till 90 procent förnybar energi på alla platser där Zalando är verksamt. Modejätten jobbar aktivt med ordersammanslagning och alla pakettransporter, det vill säga leveranser och returer, är helt koldioxidneutrala.

Alla kartonger och skönhetspåsar är tillverkade av 100 procent återvunnet material, och försändelsepåsarna av 80 procent återvunnen plast. Men fram till 2023 kommer Zalando att designa om alla sina förpackningar på ett sätt som gör att avfallet minimeras och material återanvänds, samt sluta med allt engångsplast.

Lanserar en hållbarhetsflagga

De utsläpp som inte går att eliminera kommer att klimatkompenseras.

Modeindustrin står inför utmaningar när det gäller hållbarhet, och vi vet att vi har varit en del av problemet. Från och med nu är vår avsikt att vara en del av lösningen istället, säger en av de tre vd:arna Rubin Ritter i ett pressmeddelande.

Vi ser en tydlig koppling mellan hållbart agerande och fortsatta kommersiella framgångar. Det är bara företag som inkluderar hållbarhet i sin affärsstrategi som kommer att vara relevanta för kunderna, och vi tror att det kommer vara en konkurrensfördel i framtiden.

LÄS ÄVEN: Ehandel träffar Zalando-chefen: ”Vi vill ersätta sociala medier”

Modejätten har 28 miljoner kunder på 17 marknader i Europa och erbjuder mer än 2 000 varumärken. För tre år sedan, 2016, skapade företaget ett hållbarhetsfilter på sin plattform för att ge kunden chansen att filtrera bort alla produkter eller varumärken som inte var hållbara. Idag har Zalando 20 000 artiklar i den kategorin.

I samband med den nya hållbarhetsstrategin lanserar Zalando nu även en "hållbarhetsflagga". För att en produkt ska kunna märkas med flaggan måste den uppfylla företagets hållbarhetskriterier.

Zalandos egna varumärke Zign blir också hundraprocentigt hållbart senast sommaren 2020 och blir därmed Zalandos egna hållbara flaggskeppsvarumärke.