ANNONS

Amazon vill komma åt piratkopior med säljaravgift

Amazon vill komma åt piratkopior med säljaravgift

Förutom en avgift på 1 500 dollar kräver Amazon nu säljarna på inköpsbevis från utvalda varumärken.

ANNONS

Precis som sina konkurrenter brottas Amazon med piratkopior och oseriösa säljare på sin marknadsplats. Något som fått tillverkare som Birkenstock, och tidigare även Adidas, att förbjuda försäljningen av deras produkter på Amazon.

Nu provar e-handelsjätten ett nytt knep för att komma åt problemet. Den 22 augusti införde Amazon nämligen en avgift på 1 500 dollar för säljare som vill sälja ett antal utvalda varumärken på marknadsplatsen. Däribland Nike, Lego, FunKo, Hasbro, Hewlett Packard och Samsung, skriver Internet Retailer.

Måste visa upp inköpsfakturor och brev

Förutom säljaravgiften kräver Amazon även att säljaren ska visa upp tre inköpsfakturor från tillverkaren eller distributören, samt ett brev från tillverkaren som intygar att de har tillstånd att sälja deras produkter.

De nya reglerna gäller endast nya säljare eller säljare som plockar in berörda varumärken i sitt sortiment efter det att regeln trädde i kraft.

– Amazon har strategiskt valt ut dessa varumärken. Det är varumärken som är viktiga inom specifika kategorier och som förmodligen drabbats av piratkopior på Amazon, säger James Thomson, partner på Buy Box Experts. Ett företag som hjälper varumärken och tillverkare att sälja på marknadsplatser.

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.