ANNONS

Byggmax bygger ut e-handeln i jakten på lönsamhet

Byggmax bygger ut e-handeln i jakten på lönsamhet
Jonatan Schwamberg

Större onlinesortiment och bättre omnikanalerbjudande i butikerna på bordet när företaget satsar på sina framgångsrika grenar.

ANNONS

Mer ambitiösa finansiella mål och fokus på tillväxt utifrån styrkor. Så beskriver Byggmax Group sina satsningar för framtiden.

- Det stämmer att e-handeln går bra och den kommer att vara en av hörnstenarna i tillväxtstrategin för gruppen, skriver Byggmaxgruppens e-handelschef Jonatan Schwamberg till Ehandel.se.

Siktar på 15 procent organisk tillväxt årligen

Bland annat ska koncernen satsa på att i högre grad utnyttja butikerna i sin omnikanallösning. Dessutom ska sortimentet i e-handeln utökas och på sikt satsar koncernen på en organisk försäljningstillväxt på 10-15 procent per år, med en EBITDA-marginal på 9-10 procent. 

Byggmax resonerar som så att det är de starkaste delarna av koncernens verksamheter som det ska satsas mer på och en av dessa är e-handeln. Bland annat ska verksamheterna Design Your Living och Byggmax+ pausas till förmån för större fokus på e-handeln.

Drive-in-butiker redan i sommar

Och redan nu i sommar satsar koncernen även på flera nya butikskoncept. Dels handlar det om ett testprojekt med mindre butiksformat på mindre orter och dels om att företaget ska sätta upp drive-in-butiker där kunderna lätt kan köra in och handla.

- Slutligen kommer vi att sikta på att fortsätta växa snabbare än marknaden, dock ska denna tillväxt ske med tilltagande lönsamhet, avslutar Jonatan Schwamberg.

Michell Grönlund

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.  michell@ehandel.se