ANNONS

Hon tar över leveransen precis innan den når kunden

Hon tar över leveransen precis innan den når kunden
Daphne Carmeli

Deliv gör allvar av "the last mile delivery".

ANNONS

I e-handelssammanhang pratas det inte sällan om den sista milen, det vill säga hur den sista sträckan av leveransen ska göras så kundvänlig som möjligt. Oavsett om det handlar om hemleveranser, brevlådeleveranser eller leveranser till ombud finns det oftast en bit kvar innan den berömda köpresan blir precis så som kunden vill ha den.

Men kanske är det så att en och samma logistikleverantör inte mäktar med att ta paketen hela vägen från e-handlaren till kunden? Det menar i alla fall Daphne Carmeli som är grundare och VD på det amerikanska leveransföretaget Deliv. Hon tog upp kampen med Fedex och UPS eftersom hon menar att jättarna inte fullt ut kan ge kunderna den logistik de efterfrågar.

- De har inte kapaciteten att optimera på samma sätt. Hos oss kan en runda från början vara upplagd som upphämtning, leverans, upphämtning, leverans. Men efter några timmar har fler order kommit in och då kan rundan se helt annorlunda ut. Du kan inte göra det med en stor lastbil och en rutt som planerats i förväg av en teamledare på ett flexibelt och kostnadseffektivt sätt, säger hon.

Levererar efter GPS

Delivs chaufförer kör alltså en runda som uppdateras i realtid. Företaget tar hand om både leveranser och returer, och riktar enligt VD:n in sig både på stora nationella företag som Macy’s och Bloomingdales, samt på mindre företag. De anslutna e-handlarna lägger helt enkelt upp Deliv som ett leveransalternativ i sina checkouter.

- Vad som är unikt med vår affärsmodell är att vi inte är en marknadsplats. Vi tar inte varumärket eller marginalerna eller transaktionerna från handlaren utan vi är en backend service, förklarar Daphne Carmeli.

Deliv är för närvarande aktiva i omkring 100 amerikanska städer, vilket enligt Daphne Carmeli motsvarar 2500 postnummer eller 18 större marknader. Bolaget hanterar framför allt paket med en vikt på upp emot cirka 23 kilo, eller som en TV i storlek. I övrigt finns det inte direkt några begränsningar - “skulle vara att vi inte levererar levande djur då” - och själva platsen för leveransen är väldigt flexibel, så länge den ligger inom Delivs område.

- Nu när alla går omkring med GPS i sin mobiltelefon kan vi leverera till platsen du som kund befinner dig på.

Vilken skulle du säga är den största utmaningen när det kommer till e-handelsleveranser i USA?

- Från handlarnas vinkel skulle jag säga att den största utmaningen är att ha exakta lagersaldon. De måste ha ett uppdaterat och synligt lagersaldo som syns på sajten ifall de ska leverera från butiken. För oss som företag är det att, vilket jag antar är en bra utmaning, att hinna med att skala upp. Många av våra kunder växer med uppemot tio procent från vecka till vecka, säger Daphne Carmeli.

Som en buss snarare än en taxi

Men att erbjuda innovativa leveranslösningar är oftast mycket lättare i tätbefolkade områden än på landsbygden. Något man förstås är väl medveten om i Sverige och Skandinavien. Daphne Carmeli betonar att hon inte är bekant med de exakta omständigheterna på den nordiska marknaden, men menar att densitet är viktigt för att den typ av tjänst som Deliv erbjuder - det vill säga leveranser inom tidsfönster och inte leverans på beställning - ska kunna fungera.

- Man kan jämföra oss med bussen från flygplatsen snarare än en taxi. Vi gör ett antal stopp på vägen. Ju fler stopp på vägen desto mer effektivt. Det blir väldigt dyrt och inte så kostnadseffektivt i en marknad som er.

I Skandinavien skulle Daphne Carmeli rekommendera att leveransföretagen kör längre rundor och har större leveransfönster i takt med att människor bor mer utspritt.

Hur viktigt tror du att det kommer att vara att erbjuda sina kunder många leveransalternativ?

- Det är egentligen en fråga om betydelsen av att kunna välja. Jag skulle säga att det är upp till den enskilde handlaren. Hos vissa företag och på vissa marknader spelar möjligheten att välja stor roll.

LÄS ÄVEN:

Best Buy tar sig an Amazon med snabba leveranser

Zalandoleverans på stan - hittar kunden via gps

Shipwallet 1 år senare: "Alla vet att det här är rätt väg att gå"