ANNONS

PostNord klarade leverans i tid men kunderna missnöjda

PostNord klarade leverans i tid men kunderna missnöjda
Hektisk men effektiv jul hos PostNord
Foto: PostNord

"Tonen i sociala medier är väldigt hård".

ANNONS

December har inte varit någon enkel månad för PostNord. Julhandeln på nätet slog rekord samtidigt som paketen vällde in från Kina, och strax efter julafton stod det klart att en av sju svenskar inte hade fått sina julklappar i tid. Det sistnämda berodde dock inte på PostNord, enligt PostNords egna uppgifter.

LÄS ÄVEN: Stor besvikelse när klappar från e-handeln inte hann fram i tid

Julmålet nåddes

I en artikel i Dagens Nyheter, som publicerades den 30 december, meddelar PostNord att alla paket som skickades senast den 20 december hade levererats enligt plan. Även en del av det som skickades den 21 och den 22 december ska ha kommit fram före julafton. Det innebär att PostNord ska ha klarat de mål inför julen som företaget hade satt upp i förväg.

- Det är jättehärligt, säger Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord Sverige, till DN.

PostNord, som dock medger att en del paket kan ha försenats på grund av till exempel saknade adresslappar eller “den mänskliga faktorn”, har fått utstå en hel del kritik den senaste tiden. Enligt DN har företaget på Facebook fått tio gånger så många enstjärniga recensioner som de fyra andra betygsnivåerna tillsammans.

"Kanske inte alltid vet var felet ligger"

Enligt Erika Ahlquist beror det, åtminstone delvis, på att många fortfarande är ovana vid att e-handla och kanske därför inte har “lärt sig e-handelns informationsturer”.

- Man vet kanske inte alltid var felet ligger och vem man ska klaga på. Vem är transportören? Vem är e-handlaren? Det är inte jättelätt att förstå vad elektronisk spårning innebär. Det är inte som att handla i en vanlig butik, säger hon.

"Skillnad på ilska och personangrepp"

Hon medger att PostNord inte är felfria, och att det är “supertrist” när de inte lever upp till förväntningarna, men framhåller att det ändå är en väldigt liten andel som blir fel.

– Det är otroligt tråkigt med dem som högljutt talar nedlåtande om medarbetare på Postnord i sociala medier. Tonen är väldigt hård. Man har rätt att vara arg men det är skillnad på att vara arg och att gå till personangrepp, avslutar hon.