ANNONS

Premiären av eCademy lockade e-handelseliten

Premiären av eCademy lockade e-handelseliten
Sanna Thurdin och Johnny Eriksson på Ellos hälsar välkomna

Zalando, NA-KD och Skincity bland talarna när kompetensdagen eCademy gick av stapeln.

ANNONS

- Det krävs en massiv utbildningsinsats.

Det konstaterade Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel, när han inledde programmet på eCademy i Borås under gårdagen. Han tog också upp att politikerna är “alldeles för långsamma” och att vi i Sverige riskerar att “bli tvåa på bollen” om inte den digitala kunskapsnivån höjs hos både ungdomar och vuxna.

Jonas Ogvall var utsedd till moderator för dagen som kom till i syfte att bekämpa den hotande kompetenskrisen inom svensk e-handel. Planen för dagen var att arbetsgivare och studenter skulle finna gemensam mark och diskutera vilka förändringar som måste genomföras om e-handlarna ska kunna hitta personal, och e-handelsstudenterna ska kunna hitta jobb.

Jonas Ogvall varnade för förödande konsekvenser om inte svenskarnas digitala kunskaper blir bättre

Programmeringskunskaper efterfrågas

Han följdes av Jarno Vanhatapio, VD på NA-KD, som berättade hur han byggt upp sitt företag och slog ett slag för att ge yngre personer en chans när det kommer till anställningar. NA-KD har till exempel tagit in många praktikanter, som inte sällan fått en anställning vid praktikperiodens slut. Men Jarno Vanhatapio gav också en bild av en tuff arbetsmarknad där man måste visa framfötterna och ha rätt attityd för att lyckas.

- E-handeln börjar bli väldigt komplex. Tröskeln är lägre om man ska starta butik, men den har blivit högre om man ska synas på nätet. Ska man lyckas påverka måste man vara knivskarp.

I en intervju på Ehandel.se berättade Jarno Vanhatapio att NA-KD har en uttalad arbetstid på 9,5 timmar om dagen och det var en uppgift han återkom till under gårdagen. Han sticker inte under stol med att det inte passar alla att arbeta på hans företag, men för de som anställs väntar ofta snabb karriär och löneutveckling därefter. Just nu letar företaget, där den mesta kommunikationen sker på engelska, efter bland annat stock controllers, product coordinators och developers.

- Hade jag haft barn som var i skolåldern hade jag skickat dem direkt in på programmeringsutbildning, sade Jarno Vanhatapio.

Zalandos representanter intervjuas av Borås Tidning

Under dagen hölls totalt två olika paneldebatter, varav den ena handlade om den framtida kompetensförsörjningen i Borås. Representanter från skola, kommun och näringsliv kom då bland annat fram till att samarbete var viktigt och att det är önskvärt med mycket praktik.

Kreativitet och flexibilitet

Dagen avslutades senare med ännu en paneldebatt där gapet mellan skola och arbetsliv skulle diskuteras av bland andra Maria Gustavsson, e-commerce manager på Nestlé, e-handelskonsulten Sara Öhman och Anders Glemfelt, näringslivschef i Borås.

Paneldebatt om gapet mellan utbildning och arbetsliv

Efter lunch var det dags för Jenny Sundbäck, HR-ansvarig på Skincity att göra entré på scenen i Borås Textile Fashion Center. Hon berättade hur det, trots massvis med ansökningar, hade varit svårt att hitta en e-commerce manager. Rollen kan helt enkelt skilja sig åt mycket mellan olika företag. Till slut föll valet på Amanda Fahlander som tidigare arbetat på Sportamore.

- För att arbeta hos oss måste man ha ett stort engagemang för både e-handel och hudvård, förklarade hon.

Utöver engagemang lyfte Jenny Sundbäck, som också passade på att upplysa om att på Skincity jobbar man åtta timmar och får betalat för det också, fram kreativitet och flexibilitet som önskvärda egenskaper hos de som söker jobb inom e-handelsvärlden.

Jarno Vanhatapio vill ge de yngre generationerna en chans

- Om man tycker att det är viktigt att alltid veta vad som händer nästa dag på jobbet, då tror jag faktiskt inte att man kommer att trivas med att jobba med e-handel.

Zalando - en andra familj?

Kritik mot Jarno Vanhatapios 9,5 timmars-arbetsdag kom även från Zalando som hade åkt från Berlin för att delta under eftermiddagen.

- Vi tycker att man ska få betalt för de timmar man jobbar, sade Sigrid Dalberg-Krajewski, kommunikationschef för Norden.

Hon och kollegan Göran Allvar berättade om en fartfylld och snabbväxande arbetsplats med platta hierarkier där personer från alla Zalandos marknader arbetar ihop.

- Jag vill inte verka för säljig men det är nästan som en andra familj, sade Sigrid Dalberg-Krajewski.

Kompetensdagen i Borås anordnades av Ehandel.se i samarbete med E-handelsstaden Borås, och för eCademys besökare fanns utöver föreläsningarna möjlighet att träffa företag och lära sig mer om de utbildningar som finns inom e-handelsvärlden.

Jenny Sundbäck letar efter kreativitet och flexibilitet

Svag uppslutning bland studenterna

Sanna Thurdin, eventchef på Ehandel.se, var nöjd med premiärupplagan av eCademy och fick under dagen ta emot mycket positiv respons på programmet. Hon hade dock gärna sett fler besökare. Antalet studenter som dök upp var långt under det som arrangörerna hade hoppats på.

- Det är väldigt viktigt att man från stadens sidan förstår vikten av att marknadsföra sådana här evenemang, säger hon, och tillägger att det förutom antalet studenter gick över förväntan.

Kompetensdagen eCademy är tänkt att bli ett återkommande evenemang, men hur och var nästa upplaga ska äga rum är ännu inte bestämt.

EXTRA: Alla bilder från eCademy

LÄS ÄVEN: E-handelsstudenterna: "Svårt att veta hur man ska nischa sig"

KRÖNIKA: Anton Johansson om kompetenskrisen