ANNONS

SDH om kapacitetstillägget: "Partnerskap? Nej, tydligen inte"

SDH om kapacitetstillägget: "Partnerskap? Nej, tydligen inte"
Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg

"Här är en kostnad, ta den."

ANNONS

I förra veckan kom nyheten att PostNord kommer att återinföra sitt kapacitetstillägg under årets julhandel. Detta innebär en extra kostnad på fyra kronor för varje paket som skickas under perioden 25 november 2019 till och med den 17 januari 2020. En period som är en vecka längre än den i fjol.

LÄS ÄVEN: PostNords höjda julpriser tillbaka: "Är mycket besviken"

Svensk Digital Handel (SDH) var mycket missnöjda över nyheten då fraktbolaget sades ha varit öppna för en diskussion om alternativa lösningar.

- Bland våra förslag fanns idéer om hur de mer systematiskt och standardiserat kan ta in prognoser från sina kunder. Vi föreslog också att de skulle ge e-handelsföretag ekonomiska incitament för att jobba mer med sina prognoser. Och framförallt uppmanade vi dem till att snarast börja samtala med e-handelsföretagen om hur de skulle lösa julleveranserna i år. Vi upplevde mötet som mycket positivt och skrev också ett inlägg om att vi såg fram emot en fortsatt konstruktiv dialog inför årets jul, skriver SDH om mötet med PostNord i januari.

- Jag är upprörd och mycket besviken över att de sagt att de var öppna för nya förslag men att det visade sig vara tomma ord, säger Svensk Digital Handels vd Per Ljungberg.

PostNord svarade på den skarpa kritiken och menade på att avgiften är avsedd till slutkonsument och inte e-handlarna. E-handlare uppmanas alltså att föra vidare kostnaden på kunden. PostNord rekommenderade även att använda tjänsten Varubrev som inte omfattas av kapacitetstillägget.

"Öppnar inte upp för vidare dialog"

Svensk Digital Handel är uppenbarligen inte lugnade av PostNords svar utan går nu ut med ytterligare ett uttalande. De hänvisar bland annat till vår tidigare artikel med PostNords försäljningsdirektör Carl-Anders Keller.

LÄS ÄVEN: PostNord-direktören om tillägget: "Inget nytt påfund"

- Den här gången öppnar han inte upp för vidare dialog om hur vi tillsammans kan lösa utmaningarna utan konstaterar istället att ”det är ju egentligen inte en avgift till våra e-handelskunder utan snarare till kundernas kunder. Det är upp till e-handlarna att föra vidare den kostnaden så att vi som konsumenter får betala lite mer när det är en så pass hektisk period.” Det förslaget fanns inte med när vi träffade PostNord i januari. PostNords budskap är snarare återigen; ”här är en kostnad, ta den”. Partnerskap? Nej, tydligen inte, skriver SDH.

Svensk Digital Handel är minst sagt upprörda och man lovar nu att fortsätta att driva den här frågan fram till jul.

- Vi tror och hoppas fortfarande på partnerskap kring julutmaningarna!

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se